وزرات آموزش‌وپرورش و تحصیل ایمن دانش‌آموزان

سرمقاله

نحوه تحصیل دانش‌آموزان، مانند تمام فعالیت‌های اجتماعی دیگر دراین شش ماه تحت تاثیر شدید پاندمی کروناویروس قرار گرفت. هر چند با تصمیم سریع وزارت آموزش‌وپرورش، بلافاصله مدارس تعطیل شده و ادامه تحصیل دانش‌آموزان در خانه، توسط شبکه‌های تلویزیونی و نیز شبکه اینترنتی شاد، پی گرفته شد، و دانش‌آموزان شهرنشین و آنان که به اینترنت و گوشی و تبلت دسترسی داشتند، توانستند تا حدودی از امکانات مذکور استفاده کنند و به نحوی این سال تحصیلی را پشت سر بگذارند. گرچه دانش‌آموزان عشایر و مناطق محروم که از امکانات لازم برای برقراری ارتباط با شبکه شاد و حتی گاهی تلویزیون نیز برخوردار نبوده و ناگزیر از حضور در کلاس‌های کپری و عشایری بودند. این هم بماند که همین عدم دسترسی به وسایل ارتباطی و آموزشی موجب ترک تحصیل برخی ازدانش‌آموزان در مناطق محروم هم شد.

وزرات آموزش‌وپرورش و تحصیل ایمن دانش‌آموزان

 

نحوه تحصیل دانش‌آموزان، مانند تمام فعالیت‌های اجتماعی دیگر دراین شش ماه تحت تاثیر شدید پاندمی کروناویروس قرار گرفت. هر چند با تصمیم سریع وزارت آموزش‌وپرورش، بلافاصله مدارس تعطیل شده و ادامه تحصیل دانش‌آموزان در خانه، توسط شبکه‌های تلویزیونی و نیز شبکه اینترنتی شاد، پی گرفته شد، و دانش‌آموزان شهرنشین و آنان که به اینترنت و گوشی و تبلت دسترسی داشتند، توانستند تا حدودی از امکانات مذکور استفاده کنند و به نحوی این سال تحصیلی را پشت سر بگذارند. گرچه دانش‌آموزان عشایر و مناطق محروم که از امکانات لازم برای برقراری ارتباط با شبکه شاد و حتی گاهی تلویزیون نیز برخوردار نبوده و ناگزیر از حضور در کلاس‌های کپری و عشایری بودند. این هم بماند که همین عدم دسترسی به وسایل ارتباطی و آموزشی موجب ترک تحصیل برخی ازدانش‌آموزان در مناطق محروم هم شد.
اما مشکلات بزرگ هنوز در پیش روست و آن، چگونگی آغاز و ادامه سال تحصیلی جدید است؛ آن‌هم در حالی‌که کارشناسان پزشکی و بهداشتی نگران دو فصل پائیز و زمستان و افزایش ابتلا به کووید19 و آنفلوآنزا هستند که هم‌زمان اوج خواهد گرفت و طبعا مشکلات عدیده‌ای دراین رابطه خواهیم داشت. برخی مسئولان آموزش‌وپرورش چند طرح برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان ارائه داده‌اند؛ مانند زوج و فرد کردن حضور دانش‌آموزان در مدارس، ادامه آموزش به شیوه مجازی و در نهایت حضوری بودن کلاس‌های درس در مناطق عشایری و محروم که دسترسی مناسب به اینترنت و گوشی و تبلت ندارند.
  زوج و فرد کردن حضور دانش‌آموزان در مدارس، حتی اگر برای مدت کمی باشد، برای والدین شاغل و خودروداری که آن‌ها هم تابع برنامه زوج و فرد طرح ترافیک هستند، مشکلاتی درپی خواهد داشت و اینان باید به‌نحوی برنامه زوج و فرد خودروی خود را با برنامه زوج و فرد مدارس فرزندانشان مطابقت دهند که طبعا کار مشکلی است و حتی در صورت همکاری مدارس، کاریست بسیار زمان‌بر و بهتر است از همین روزها، نحوه زوج و فرد کردن حضور چنین دانش‌آموزانی مشخص شود؛ وگرنه هم والدین و هم دانش‌آموزان با مشکل بزرگ تنظیم زمان مواجه خواهند بود.
در مورد ادامه آموزش توسط شبکه‌های تلویزیونی و شبکه شاد، طبعا دست دانش‌آموزان عشایری و مناطق محروم از این امکانات کوتاه خواهد بود؛ چرا که به اذعان معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‎وپرورش:«سه میلیون و ۲۲۵هزار دانش‌آموز را به تفکیک منطقه و مدرسه شناسایی کردیم که به‌دلیل نداشتن دستگاه هوشمند و عدم دسترسی به گوشی و تبلت امکان استفاده از آموزش‌های مجازی را نداشتند.»
به گفته همین معاونت، بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، از ۱۵ شهریور سال تحصیلی جدید شروع خواهد شد. هر چند این شروع الزاما به معنای بازگشایی فیزیکی مدارس نیست. اما برای همان 2/3 میلیون دانش آموزان، که قرار است به‌طور حضوری و فیزیکی به مدرسه بروند، حتی با تعداد کم، مشکلات در راه است، چرا که به گفته مسئولان پزشکی، اغلب ما ناقل این ویروس هستیم اما بدون علامت و ممکن است انتقال‌دهنده این بیماری در جمع‌های مختلف باشیم. بنابراین طرح  حضوری و فیزیکی این دانش‌آموزان، باید با رعایت تمام و کمال پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد. البته ممکن است این پروتکل‌ها در طول حضورشان در مدرسه عملی شوند، اما در طول رفت‌وآمد این دانش‌آموزان در مسیر خانه تا مدرسه، امکان ابتلا و انتقال بیماری بسیار زیاد است.  

آیا مدیر روابط عمومی آموزش‎وپرورش استان با در نظر گرفتن تمام این احتمالات، درارتباط با شیوه برگزاری کلاس‎ها در سال تحصیلی آینده گفته است:«درباره حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‎ها در سال آینده  نمی‎توانیم قاطعانه نظری را اعلام کنیم. ما با توجه به قرمزبودن شرایط یا جز آن، سناریوهای مختلفی را برای سال آینده پیش‎بینی کرده‎ایم.در حالت عادی و شرایط سفید، مدارس باز خواهند بود، اما این حالت احتمال ضعیفی دارد.» فعلا تمام این تصمیم‌گیری‌ها، در اتمسفری از احتمالات انجام می‌گیرد و این وضعیت قرمز و زرد و سفید نسبت به اپیدمی در آینده است که تکلیف نهایی را روشن خواهد کرد. اما جدای از همه این‌ها، پیش ازهمه باید تکلیف آن 2/3 میلیون دانش‌آموز محروم روشن شود.

a.f.far99@gmail.com