واکنشی هوشمندانه، اما کمی دیر...

ملت ایران هرچند طی سال های اخیر به سبب تحمل فشارهای سنگین معیشتی دچار سِرشدگی سیاسی و اجتماعی شده اند، اما هیچگاه در برابر تمامیت ارضی و داشته ها و میراث ملی خود بی تفاوت نیستند و نخواهند بود.

واکنشی هوشمندانه، اما کمی دیر...

ملت ایران هرچند طی سال های اخیر به سبب تحمل فشارهای سنگین معیشتی دچار سِرشدگی سیاسی و اجتماعی شده اند، اما هیچگاه در برابر تمامیت ارضی و داشته ها و میراث ملی خود بی تفاوت نیستند و نخواهند بود.
در مسئله جزایر سه گانه که همچنان موجی از نارضایتی ملی در مورد آن وجود دارد،همه منتظر واکنشی سریع،قاطع و منطقی از سوی دستگاه دیپلماسی بودیم تا علناً مواضع رسمی ملت و کشور ایران را برای سیاست ورزان فرصت طلب روشن نماید و نشان دهد که وقتی پای تمامیت ارزی کشور درمیان باشد کشورهای ریز و درشت فرقی برای ما ندارند.
احضار سفیر و بیان گزاره های تکراری در برابر دسیسه های سیاسی و جهانی در مورد جزایر سه گانه کافی نبود و رویکردی هوشمندانه تر را می طلبید، که نهایتا از سوی وزیرخارجه کشورمان اعلام شد اما کمی دیر بود.
وزیرخارجه کشورمان در واکنشی هوشمندانه تنها در یک جمله بیان داشت: "ایران تمامیت ارضی اوکراین را به رسمیت می شناسد". این یک جمله اثری بیش از دادن بیانیه و احضار سفیر و گفتن دوصد جمله تکراری در مورد حقانیت ایران و جدایی ناپذیر بودن جزایرسه گانه از خاک کشور داشت.
اساسا دیپلماسی علم و مهارت به کار گیری هوشمندانه کلمات و جملات در چارچوب سیاست است، به شرط آنکه شناختی مناسب و هوشمندانه نسبت به تحولات و مواضع موجود داشت.
داشتن موشک و پهباد اگرچه مایه افتخار و اقتدار خواهد بود اما در جهان امروز در حالی که دنیا به سمت گسترش قدرت نرم حرکت می کند، نمی تواند تأمین کننده نیازها و خواسته های موجود باشد.
 کما اینکه نمونه های مشابه و علنی این موضوع را در عراق، افغانستان و اخیرا هم اوکراین مشاهده می کنیم.
برای اینکه از بحث اصلی دور نشویم ابتدا باید این واکنش وزارت خارجه ارج نهاد هرچند که دیر و کمی بیات شده بود، اما نگاه هوشمندانه و مناسب به وقایع اخیر چیزی غیر این نبود.
هیچ کشور و قدرتی در جهان امروز بدون نقطه ضعف نیست و اساسا همین نقاط ضعف است که کشورها را در کنار یکدیگر وادار به احترام و رعایت متقابل می نماید.
باید به خود نهیب بزنیم که در عرصه تحولات جهانی و یا منطقه ای و از همه مهمتر منافع ملی کشور باید رویکردی هوشمندانه اتخاذ کرد و متناسب با کنش های طرف های مقابل واکنشی در خور داشته باشیم.
درک این حساسیت هوشمندانه می تواند علاوه بر کاهش هزینه های احتمالی و تحمیلی بر کشور، موجب اثرگذاری سازنده ما در عرصه روابط بین الملل گردد.
در یک جمله استفاده از نقاط ضعف طرف مقابل برای دفع خطر و تحقق منافع ملی.