افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد با جدیت در حال پیگیری است

مدیر عامل آبفا مشهد:

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: طرح ارتقا و افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد به رغم وجود مشکلات مالی با جدیت در حال اجرا است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: طرح ارتقا و افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد به رغم وجود مشکلات مالی با جدیت در حال اجرا است.
حسین اسماعیلیان در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس برنامه پیش بینی شده تا پایان سال ۱۴۰۵ در صورت تخصیص و تامین به موقع اعتبار، ظرفیت بهره برداری تصفیه خانه های فاضلاب شهر مشهد به حدود ۲ برابر افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به پیشرفت ۸۶ درصدی در اجرای شبکه فاضلاب مشهد افزود: احداث تصفیه خانه های فاضلاب جدید و پیشرفته با هدف استفاده از پساب کیفی تولیدی آنها برای بازچرخانی و جایگزینی با منابع آبی،
با اولویت در دستور کار این شرکت است و به رغم مشکلات مالی در تامین مالی این پروژه ها اقدامات جدی و بسیار مناسبی در این زمینه صورت گرفته است.
مدیر عامل آبفا مشهد اضافه کرد: پس از احداث تصفیه خانه های فاضلاب التیمور و خین عرب با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی که از بزرگترین تصفیه خانه های پیشرفته کشور است، طرح ارتقای کمی و کیفی تصفیه خانه فاضلاب پرکندآباد ۲ با مشارکت بخش خصوصی و با استفاده از اعتبارات ملی خرید تضمینی پساب توسط سرمایه گذار در دست اجرا است.
وی ادامه داد:هدف از اجرای این پروژه ارتقای ظرفیت تصفیه خانه از ۶۰ هزار به ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است که بخش اول آن به ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز به زودی وارد مدار بهره برداری خواهد شد.
اسماعیلیان گفت:طرح مدیریت پایدار پساب مشهد نیز به صورت مشترک بین ۲ شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و آب و فاضلاب مشهد که در نوع خود برای اولین بار در سطح کشور تعریف و عملیاتی شده است.
 تصفیه خانه فاضلاب طبرسی شمالی در حال ساخت است
وی اظهار کرد:در چهارچوب این طرح بزرگ، تصفیه خانه فاضلاب طبرسی شمالی با ظرفیت ۶۸ هزار مترمکعب در شبانه روز توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و به روش بیع متقابل در حال ساخت است و امیدواریم طبق برنامه زمان بندی تا ۲ سال آینده وارد مدار شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود:طرح مدیریت پایدار پساب شهر مشهد با هدف استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ۲ بخش تصفیه فاضلاب و تأمین آب در شهر مشهد تعریف شده است.
وی ادامه داد:پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب شماره هفت مشهد به ظرفیت ۴۶ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با ساز و کار ماده ۵۶ قانون،
به مبلغ پنج هزار میلیارد ریال تأمین اعتبار شده و طی برگزاری تشریفات مناقصه، پیمانکار تصفیه خانه انتخاب و عملیات اجرایی آغاز شده است.
اسماعیلیان گفت:با تکمیل اعتبار مورد نیاز، این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره برداری می رسد.
ارائه خدمات آب و فاضلاب در کلانشهر سه و پنج میلیون نفری مشهد و روستاهای این شهرستان بر عهده شرکت آب و فاضلاب مشهد است که به صورت مستقل از شرکت آبفای خراسان رضوی، مدیریت می شود.
اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب مشهد از سال ۱۳۷۳ آغاز شده و اکنون با بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.
هم اینک ظرفیت تصفیه‌خانه های فاضلاب در مشهد ۲۶۳ هزار مترمکعب است که ۳۰ هزار مترمکعب آن به دلیل عملیات ارتقا از مدار بهره برداری خارج شده است.