تأکید بر تقویت همکاری‌های تهران - مسکو در حوزه نفت و گاز

در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مطرح شد

سرپرست ریاست‌جمهوری با اشاره به همکاری‌های رو به گسترش ایران و روسیه به‌ویژه در بخش اقتصادی، تجاری و حمل‌ونقل و انرژی، بر ضرورت تسریع در تکمیل مبانی حقوقی همکاری جامع دو کشور و تصویب و اجرایی شدن آن تأکید کرد.

تأکید بر تقویت همکاری‌های تهران - مسکو در حوزه نفت و گاز

سرپرست ریاست‌جمهوری با اشاره به همکاری‌های رو به گسترش ایران و روسیه به‌ویژه در بخش اقتصادی، تجاری و حمل‌ونقل و انرژی، بر ضرورت تسریع در تکمیل مبانی حقوقی همکاری جامع دو کشور و تصویب و اجرایی شدن آن تأکید کرد.
به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمد مخبر در حاشیه بیست‌وچهارمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ضمن قدردانی از پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی دولت و ملت روسیه در پی فقدان رئیس‌جمهوری شهید، سیدابراهیم رئیسی، روابط دو کشور را عمیق، راهبردی و تغییرناپذیر توصیف کرد و با اشاره به نقش و تأثیر این روابط مستحکم بر تحولات جهانی گفت: امروز روابط راهبردی ایران و روسیه، معادله‌های قدرت در جهان را تغییر داده و نظم ناعادلانه مبتنی بر یکجانبه‌گرایی را به چالش کشیده است.
وی با گرامیداشت یاد رئیس‌جمهوری شهید ایران و تجلیل از تلاش‌های او در زمینه استحکام‌بخشی به روابط با کشورهای همسو و همسایه  تصریح کرد: شهید رئیسی با رویکرد تحولی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و اولویت‌دهی به توسعه روابط با همسایگان، فصلی نو در روابط تهران و مسکو گشود که نه‌تنها دو کشور، بلکه منطقه و جهان از آن نفع خواهند برد.
سرپرست ریاست‌جمهوری با اشاره به همکاری‌های رو به گسترش ایران و روسیه به‌ویژه در بخش اقتصادی، تجاری و حمل‌ونقل و انرژی، بر ضرورت تسریع در تکمیل مبانی حقوقی همکاری جامع دو کشور و تصویب و اجرایی شدن آن تأکید کرد.تقویت تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، پیگیری و اجرای کریدور شمال - جنوب و تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، شامل نفت و گاز از دیگر محورهای مهم سخنان مخبر در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه بود.
 تأکید بر تقویت همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه انرژی
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این دیدار رابطه دو کشور را دوستانه، ناگسستنی و تغییرناپذیر دانست و ضمن ابراز خرسندی از افزایش همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در بخش اقتصادی و تجاری، امضای توافق‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا را گامی مهم برای توسعه بیشتر این همکاری‌ها و زمینه‌ای مناسب برای بهره‌مندی بیشتر از همکاری با کشورهای عضو این اتحادیه دانست.
وی با اشاره به مواضع مشترک دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله در زمینه تلاش برای شکل‌گیری جهان چندقطبی، بر حمایت روسیه از پیشنهاد پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا به‌عنوان عضو ناظر تأکید کرد.
رئیس‌جمهوری روسیه همچنین بر ضرورت تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، شامل نفت و گاز، همچنین تکمیل و بهره‌برداری از پروژه مشترک خط‌ آهن رشت - آستارا تأکید کرد.