برنامه رئیس‌جمهور منتخب در حوزه انرژی

مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران معرفی شد، او در مناظره‌های اخیر برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را در حوزه انرژی مطرح کرد و راهکارهایی را برای حل ناترازی موجود در حوزه انرژی ارائه داد.

برنامه رئیس‌جمهور منتخب در حوزه انرژی

مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران معرفی شد، او در مناظره‌های اخیر برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را در حوزه انرژی مطرح کرد و راهکارهایی را برای حل ناترازی موجود در حوزه انرژی ارائه داد.
به‌گزارش ایسنا، ناترازی انرژی و چالش‌های همراه آن قطعا یکی از پارامترهایی است که دولت چهاردهم می‌بایست برای آن برنامه داشته باشد، مسعود پزشکیان در طول مناظره های اقتصادی برنامه‌هایی را در این حوزه اعلام کرد، او در خصوص حل ناترازی بنزین و صحبت‌هایی که در مورد افزایش قیمت این حامل انرژی مطرح می‌شد، اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد و اگر قرار باشد تغییری نیز حاصل شود با نظر مردم خواهد بود.
او صراحتا اعلام کرد: هر حرکتی که می‌خواهیم برای اصلاح قیمت بنزین و رفع هر ناترازی انجام دهیم در ابتدا باید مردم را توجیه و آماده کنیم و در آن‌ها این پذیرش به وجود بیاید که این مداخله منجر به درمان خواهد شد؛ این‌که من تصمیم بگیرم بدون مشارکت مردم و نظر مردم یک شبه تصمیم بگیرم و آن فاجعه به وجود بیاید نه علمی و نه قابل قبول است. افزایش قیمت بنزین در برنامه هفتم توسعه پیشی‌بینی نشده است و دولت نیز نمی‌تواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند.
ناترازی انرژی موضوع دیگری بود که مورد توجه رئیس جمهور منتخب قرار گرفت، او ضمن انتقاد از هدررفت انرژی آن‌هم بیشتر از سمت پولدارها، برنامه‌ای را برای ایجاد عدالت در توزیع یارانه انرژی اعلام کرد. او بر این باور است که باید  بر اساس قانون و کار کارشناسی پیش رفت و یارانه‌ای که به یک عده می‌دهیم و به عده‌ای نمی دهیم، عادلانه کنیم. چرا باید فردی با ۱۰ اتاق، استخر و سیستم گرمایشی و سرمایشی و مصرف زیاد همان یارانه برق را بگیرد که فردی با یک اتاق و یک روستایی بدبخت می گیرد.
به گفته رئیس جمهور منتخب اگر نگاه ما مبتنی بر عدالت باشد، باید یارانه به اقشار آسیب‌پذیر داده شده و پول مصرف اضافه گرفته شود. در این صورت پول واقعی دیگر از آدم فقیر گرفته نمی شود و از آدم پولدار گرفته می شود؛ این کار به کار کارشناسی و بررسی دقیق نیاز دارد.
هرچند که پزشکیان دیدگاه خود را در مورد قیمت و ناترازی بنزین صراحتا اعلام کرد اما حوزه انرژی بسیار گسترده و نیازمند تدوین برنامه‌های جدی در حوزه تعیین و تکلیف میادین مشترک، توسعه دیپلماسی انرژی و به‌طور کلی افزایش تولید و بهره‌وری است، بی‌شک با تعیین وزیر اصلح می‌توان در آینده شاید جبران کمبودها و چالش‌های موجود بود.