معاون اول رییس جمهور، چه دعایی موثر‌تر است؟

عبیدزاکانی در داستانی می‎گوید:«اطفال را به صحرا می‌بردند شخصی پرسید: طفلان را کجا می‌برید؟ گفتند: برای دعای باران زیرا که دعای اطفال مستجاب است. مردگفت: اگر دعای اطفال مستجاب بودی، معلمی در همه عالم زنده نماندی!» داستان ما در رابطه با تدابیر خاصه‎ی دولتمردان‌مان بی‌شباهت به این داستان عبید نیست که اهل مطایبه و طنز بود و البته می‌دانیم که طنز، وجهی گزنده هم در خویش دارد و از آن گریزی نیست و این روزها بسیاری از مردم و هم برخی از دولتمردان ما نیازمند یک سوزن به خود هستند. چرا که در نهایت کار و در حالی‌که رئیس‌جمهور از جنگ اقتصادی سخن می‌گوید؛ به این‌جا رسیده‌ایم که بر گرانی و عاملان آن لعنت بفرستیم و برای ارزان شدن، دعا کنیم!

!

عبیدزاکانی در داستانی می‎گوید:«اطفال  را به صحرا می‌بردند شخصی پرسید: طفلان را کجا می‌برید؟ گفتند: برای دعای باران زیرا که دعای اطفال مستجاب است. مردگفت: اگر دعای اطفال مستجاب بودی، معلمی در همه عالم زنده نماندی!» داستان ما در رابطه با تدابیر خاصه‎ی دولتمردان‌مان بی‌شباهت به این داستان عبید نیست که اهل مطایبه و طنز بود و البته می‌دانیم که طنز، وجهی گزنده هم در خویش دارد و از آن گریزی نیست و این روزها بسیاری از مردم و هم برخی از دولتمردان ما نیازمند یک سوزن به خود هستند. چرا که در نهایت کار و در حالی‌که رئیس‌جمهور از جنگ اقتصادی سخن می‌گوید؛ به این‌جا رسیده‌ایم که بر گرانی و عاملان آن لعنت بفرستیم و برای ارزان شدن، دعا کنیم!
اما مشکل اقتصاد ما علاوه بر تحریم و یا به عبارتی همان جنگ،  چند نرخی بودن ارز، اختصاص ارزهای خاص به افراد خاص و سوءاستفاده برخی از این افراد خاص از این ارزهای خاص است؛ چنانچه خود آقای
معاون اول رئیس جمهورهم اذعان کرده است که:« دولت با محدودیت منابع ارزی مواجه است، به‌خاطررعایت حال مردم و کمک به معیشت جامعه ارز کالاهای اساسی را با قیمت ۴۲۰۰ تومان تامین کرده است و اگر
وارد کننده‌ای بخواهد از این ارز سوءاستفاده کند، به کشور خیانت کرده است که باید به‌طور جدی با او برخورد شود.» بدیهی است که بر طبق شواهد موجود در بازار و گران و گران‌تر شدن کالاها و کمبود برخی مواد اولیه و احتکار این مواد توسط واردکنندگانی که ارزهای تخصیصی استفاده کرده‌اند و یا توسط قاچاقچیان، این خیانت‌ها مدام اتفاق می‌افتندو این حالی است که امید و چشمِ انتظار مردم به تدابیر ویژه دولت در برخورد با چنین رفتارهای خیانت کارانه است و نه اهاله تمام این مشکلات به لعن و دعا توسط مردم.
اما اگر واقعا دعا در این چنین مواردی به تنهایی کارساز است؛ آنان که توصیه به دعا می‌کنند بفرمایند کدام دعا مجرب‌تر است تا مردم زودتر دست‌ها به سوی آسمان بلند کنند و به جای آه سوزان، دعا روانه عرش کنند.