آغاز کاشت باقلا در مزارع شهرستان طارم

مدیر جهادکشاورزی طارم از آغاز عملیات کاشت محصول باقلا در این شهرستان خبر داد.


مدیر جهادکشاورزی طارم از آغاز عملیات کاشت محصول باقلا در این شهرستان خبر داد.
مجتبی اسکندری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کشاورزان طارمی این روزها مشغول کاشت محصول باقلا در اراضی کشاورزی طارم هستند، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری حدود ۱۷۰۰ هکتار از اراضی زراعی طارم به کشت این محصول اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه حدود ۱۴۵۰ بهره‌بردار طارمی در زمینه کشت
محصول باقلا فعالیت دارند، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از این مقدار سطح حدود ۵۶۱۰ تن محصول باقلا خشک برداشت شود.
اسکندری با بیان این مطلب که باقلا از خانواده بقولات است و قابلیت تثبیت ازت در خاک را دارد، اضافه کرد: به همین جهت این محصول به عنوان یک محصول ارزشمند در تناوب زراعی با سایر محصولات است.
مدیر جهادکشاورزی طارم تصریح کرد: برداشت محصول باقلا به
صورت سبز در اردیبهشت‌ماه و برداشت خشک آن در اواخر خرداد و اوایل تیرماه است.
این مسئول یادآور شد: از جمله اقدامات انجام شده توسط این مدیریت در خصوص کشت محصول باقلا برگزاری کلاس‌های آموزشی، بازدیدهای کارشناسی، تامین نهاده‌ها و تنظیم بازار آن است.
وی با اشاره به اینکه باقلای طارم طرفداران پر و پا قرصی دارد، خاطر نشان کرد: محصول تولیدی علاوه بر مصرف در داخل استان، به سایر مناطق از جمله قزوین، تهران، گیلان و آذربایجان‌شرقی و غربی صادر می‌شود.
به گزارش ایسنا، باقلا از خانواده حبوبات و سرشار از ویتامین‌ها و
مواد معدنی است. باقلا یکی از غنی‌ترین منابع فیبر و پروتئین در میان مواد غذایی است، به ‌طوری‌ که در هر ۱۰۰ گرم باقلا ۲۶ میلی‌گرم پروتئین و
 ۲۸ میلی‌گرم فیبر وجود دارد.
خواص باقلا در کمک به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار موثر است. به‌ علاوه در میان مواد غذایی، باقلا یکی از موادی است که بیشترین مقادیر فولات را دارد. با خوردن فقط یک لیوان باقلای پخته می‌توانید ۱۷۷ میکروگرم معادل ۱۷۷ هزارم میلی‌گرم فولات دریافت کنید. فولات برای سوخت و ساز انرژی مفید است و به تقویت سیستم عصبی کمک می‌کند. همچنین به تولید گلبول‌های قرمز سالم‌تر کمک‌ می‌کند.
همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهد مصرف باقلا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و افسردگی را نیز کاهش داده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.