کاهش مصرف بنزین؛ کرونا، کاهش سفر یا هردو؟!

به گزارش ایرنا، مصرف بنزین در هفت ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی داشته است. البته در این گزارش علل و عوامل مختلفی مورد بررسی قرارگرفته و در نهایت چنین نتیجه‌گیری شده که به دلیل مصرف زیاد بنزین در کشور و ناتوانی پالایشگاه‌های کشور در پاسخ به تقاضای این حامل انرژی پرمصرف، قرارشد بنزین هم گران شود و هم سهمیه‌بندی. و همین امر یکی از دلایل کاهش مصرف بنزین بوده است.

کاهش مصرف بنزین؛  کرونا، کاهش سفر یا هردو؟!

به گزارش ایرنا، مصرف بنزین در هفت ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی داشته است. البته در این گزارش علل و عوامل مختلفی مورد بررسی قرارگرفته و در نهایت چنین نتیجه‌گیری شده که به دلیل مصرف زیاد بنزین در کشور و ناتوانی پالایشگاه‌های کشور در پاسخ به تقاضای این حامل انرژی پرمصرف، قرارشد بنزین هم گران شود و هم سهمیه‌بندی. و همین امر یکی از دلایل کاهش مصرف بنزین بوده است.
اما با هر اوج گرفتن شیوع کروناویروس و پیش و پس از تعطیلات، برخی مسئولان در رابطه با بی‌مبالاتی مردم در سفرهای آخرهفته و تعطیلات بر مردم خرده می‌گیرند و در هفته گذشته هم تلاش شد که از ورود و خروج خودروهای بومی از برخی شهرها جلوگیری شود. گزارش‌هایی که از سفرهای پیگیرانه و مصرانه مردم و جابه جا کردن کروناویروس توسط آنان به گوش می‌رسد باید نشان‌دهنده افزایش مصرف بنزین باشد یا حداقل نباید مصرف آن تا این حد کاهش یافته باشد. پس این پرسش پیش می‌آید که اگر طبق گزارش‌ها مردم همچنان در سفرند و مدام بر تعداد مبتلایان و فوتی‌های کووید19 می‌افزایند، چرا سخن از کاهش مصرف بنزین می‌رود و اگر چنین نیست و آنچنان که در گزارش آمده پاندمی کروناویروس یکی از دلایل کاهش مصرف بنزین بوده، چرا باید مدام مردم به انحاء مختلف در مورد ناتوانی در کنترل این بیماری شماتت شده و گناهکار شناخته شوند؟ کافی است یک نگاه به نحوه کنترل‌های مشاغل خطرناک و تعیین ساعات رفت‌وآمد بشود تا مشخص شود که شیوه قرنطینه و تعطیلی در کشور تا چه اندازه در عدم کنترل شیوع این بیماری موثر بوده و هست و همچنان که رئیس‌جمهور هم گفته، فعلا با این شرایط اقتصادی، کرونای نسیه  را بر گرسنگی نقد ترجیح داده‌ایم.