متشنج شدن قيمت ارز و سكه و ماجراي معاملات فردايي!

بازار سكه و ارز، با هر خبر ريز و درشت سياسي داخلي و خارجي، دچار تشنج و بالا و پائين مي‌شود؛ به‌ويژه اين روزها كه با انتخابات آمريكا هم مواجه هستيم، اين دو بازار در حال تجربه نوسانات زيادي به سمت سقوط ارزش است.

 


بازار سكه و ارز، با هر خبر ريز و درشت سياسي داخلي و خارجي، دچار تشنج و بالا و پائين مي‌شود؛ به‌ويژه اين روزها كه با انتخابات آمريكا هم مواجه هستيم، اين دو بازار در حال تجربه نوسانات زيادي به سمت سقوط ارزش است. اما در عين حال همچنان اين دوبازار درگير بي‌ثباتي هميشگي هستند و خريداران و فروشندگان، تقريبا نمي‌توانند تصميم قاطعي در مورد خريدن يا فروختن ارز و سكه خود بگيرند. البته التهاب فروش ارز در ميان مردم معمولي كه سرمايه‌هاي سرگردان خود را صرف خريدو فروش ارز و سكه مي‌كنند بيشتر است و تمايل بيشتري براي فروش دارند چون نگران افت شديد قيمت هستند. از اين منظر، فعالان بازار ارز معتقدند آن‌چه موجب سقوط قیمت دلار شده افزایش عرضه در بازار است اما نه به دليل تزریق و تلاش سیاستگذار بلکه به گفته آنان این مردم هستند که ارزهای خود را برای فروش به بازار آورده‌اند و طرف عرضه را تقویت
کرده‌اند.  
اما اين بازار ملتهب سوي ناخوشايند ديگري هم يافته و آن معاملات ارزي فردايي است. منظور از معاملات ارزی فردایی، مبادلاتی است که در آن ذی‌نفعان بازار ارز، در پایان یک روز معاملاتی، در رابطه با قیمت ارز در روز آینده با یکدیگر وارد معامله می‌شوند و براساس پیش‌بینی‌هایی که از نرخ ارز در روز آینده دارند، تعهداتی طرفینی را بر عهده می‌گیرند. در واقع تلاش می‌کنند با پیش‌بیني نرخ ارز در آینده به سودي كه انتظار دارند و طبعا زیان ناشی از پیش‌بینی ناصحیح خود را نیز می‌پردازند. براي اين دلالان و واسطه‌ها، معامله فردايي مي‎تواند واقعا براي همین فردا باشد یا چند ماه بعد. در این حالت دو طرف برای تعیین قیمت ارز در تاریخ مشخصی توافق کرده، بی‌آنکه پولی ردوبدل شود یا ارزی مبادله گردد.
متاسفانه چنين معامله‌اي اغلب موجب دامن زدن به توقعات و انتظارات نسبت به افزایش قیمت ارز در آینده است. به گفته مديراداره صادرات بانك مركزي، معاملات فردايي و سلف و تعيين نرخ برابري ارز در برابر ريال با هدف معامله ارز در روزهاي آينده سودي براي كشور ندارد و عده‌اي از اين نوع معاملات سودجويي مي‌كنند و بانك مركزي از اين سودجويي‌ها جلوگيري خواهد كرد. اما با تمام تلاش‌هاي بانك مركزي براي جلوگيري از چنين معاملاتي، برخي كارشناسان در اين زمينه معتقدند كه توليد‌كنندگان و بازرگانان، براي آن‌كه از تأمين ارز موردنياز خود مطمئن باشند، از قبل به‌دنبال معامله ارزي هستند تا ريسك خود را كاهش دهند و به همين دليل با صرافان و بانك‌ها قرارداد سلف يا فيوچر تنظيم و معامله انجام مي‌دهند تا در روزهاي آينده از تأمين ارز موردنياز خود مطمئن باشند! در كنار هشدارهاي بانك مركزي در رابطه با معاملات فردايي، اتحادیه طلا وجواهر تهران هم هشدار داده كه  معاملات فردایی و غير فيزيكي و کاغذی سکه و طلا غیرقانونی است.