حفاظت از محيط زيست به مثابه حفاظت از كيان كشور

يكي از مهم‌ترين نگراني‌هاي جهاني، حفاظت از محيط زيست طبيعي است و برنامه‌هاي مهمي براي تحقق اين امر توسط يونسكو و نيز NGOهاي فعال در اين زمينه در حال اجراست. اما متاسفانه در كشورما به دليل برخي بي‌مبالاتي‌ها، هم از سوي برخي مردم و هم از سوي برخي مسئولان هنوز مسائل زيست محيطي به يك اولويت تبديل نشده و برنامه‌هاي خاصي براي آموزش مردم و نيز تامين نيرو و تجهيزات لازم، وجود ندارد. هنوزسازمان‌هاي جنگلباني و محيط‌باني كشور ما با وجود تمام مشكلات و تخلفاتي كه در اين زمينه وجود دارد، نه نيروي كافي دارند و نه تجهيزات لازم براي نگهداري و حفاظت و يا مهار و اطفاي حريق؛ چنانكه ۷۰۱۷ هكتار از مناطق حفاظت شده كشور فقط در هشت ماه امسال در آتش سوخته است.


يكي از مهم‌ترين نگراني‌هاي جهاني، حفاظت از محيط زيست طبيعي است و برنامه‌هاي مهمي براي تحقق اين امر توسط يونسكو و نيز NGOهاي فعال در اين زمينه در حال اجراست. اما متاسفانه در كشورما به دليل برخي بي‌مبالاتي‌ها، هم از سوي برخي مردم و هم از سوي برخي مسئولان هنوز مسائل زيست محيطي به يك اولويت تبديل نشده و برنامه‌هاي خاصي براي آموزش مردم و نيز تامين نيرو و تجهيزات لازم، وجود ندارد. هنوزسازمان‌هاي جنگلباني و محيط‌باني كشور ما با وجود تمام مشكلات و تخلفاتي كه در اين زمينه وجود دارد، نه نيروي كافي دارند و نه تجهيزات لازم براي نگهداري و حفاظت و يا مهار و اطفاي حريق؛ چنانكه 7017 هكتار از مناطق حفاظت شده كشور فقط در هشت ماه امسال در آتش سوخته است.
به همين دليل است كه مهارآتش‌سوزي در جنگل‌هاي كشور با مشكلات عديده‌اي مواجه است، اطفاي حريق به دليل كمبود نيرو و تجهيزات بسيار طول مي‌كشد، چنانكه در نهايت برخي مسئولان ابراز مي‌كنند كه براي بارش باران دعا كنيم!
اطفاي آتش‌سوزي جنگل‌هاي توسكستان در استان گلستان مانند هر آتش‌سوزي مشابه ديگري به دليل كمبود نيرو و تجهيزات، هم مشكل شده است و هم طولاني. اما در اين ميان اتفاق خاص و قابل توجهي كه افتاده اين است كه ارتش با اعزام تکاورانش، به كمك سازمان جنگل‌داري و محيط‌باني آمده است. دقيقا در چنين شرايطي است كه بايد هم مردم و هم مسئولان متوجه اين نكته باشند كه حفاظت و حراست، تنها محدود به مرزهاي كشور نمي‌شود؛ وقتي سخن از كيان كشور به ميان مي‌آيد منظور دقيقا تماميت و كل كشوراست حتي در داخل محدوده مرزها. كيان كشور شامل محيط زيست يك كشورهم مي‌شود؛ چرا كه محيط زيست، از سرمايه‌هاي بسيار مهم يك كشور است كه تمام نيروها و دستگاه‌هاي كشور بايد براي حفظ آن احساس مسئولت و كوشش كنند.
چنين است كه بايد حضور تكاوران ارتش براي كمك به اطفاي حريق را به فال نيك گرفت و اميدوار تداوم چنين عزم و همتي در حفاظت از محيط زيست، توسط نيروهايي كه متخصص عبور از مناطق صعب‌العبور هستند، بود.  
علاوه بر تكاوران ارتش، طبق آخرین جلسه ستاد بحران استان،
10 اکیپ 14 تا 15 نفره از نیروهای ماهر و زبده منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، هیات کوهنوردی و جمعی از نیروهای بومی نيز به منطقه حریق اعزام شده‌اند.