خطر عدم درک شرایط جهانی و اهمیت فرصت ها

انتخابات آمریکا حواشی آن نه تنها جامعه داخلی این کشور را درگیر خود کرده بلکه جامعه جهانی را بر حسب میزان روابط، تعاملات و اختلافات مشغول خود ساخته است

خطر عدم درک شرایط جهانی و اهمیت فرصت ها

 

انتخابات آمریکا حواشی آن نه تنها جامعه داخلی این کشور را درگیر خود کرده بلکه جامعه جهانی را بر حسب میزان روابط، تعاملات و اختلافات مشغول خود ساخته است
اینکه در روند انتخابات ایالات متحده چه رخ داده و چطور شد که رسانه ها و حامیان ترامپ به یکباره وی را رها کردند و به جبهه مقابل پیوستند موضوعی است که می توان آن را مصداق سیاست های نا نوشته و قدرت لابی های پنهان دانست.
مسلما تغییر روش رسانه ها و هم حزبی های ترامپ نشانه واضحی از اصل منفعت گرایی است که نشان می دهد جهان سیاست چک تضمینی به هیچ شخص گروهی نمی دهد و در اوج قدرت می تواند روی سرد و خشن خود را نشان دهد و بالعکس.
اما در این فضای منفعت گرایی باید دید که جمهوری اسلامی ایران چطور می خواهد در این میدان نقش ایفا کند و چگونه راهبرد امنیت و منافع ملی خود را پیش ببرد.اینکه در داخل کشور عده ای از رفتن ترامپ دلگیرند و برخی از آمدن بایدن خرسند شده اند، نشان از نوعی
منفعت طلبی شخصی و حزبی است  درحالی که حرکت و تصمیمات کشور در عرصه خارجی باید بر محور منافع ملی باشد.
باید باگذشت قریب به نیم قرن از انقلاب اسلامی و سیر اختلافات با آمریکا به این تجربه رسیده باشیم که نوعی تضاد ایدئولوژیک میان ایران و آمریکا وجود دارد که نمی توان انتظار عادی سازی شرایط را در تمامی حوزه داشت. اما در جهان سیاست به سبب اهمیت منافع حتی در اوج اختلافات نیز می توان به نقاط مشترک منفعت گرایی دست یافت و اصالت باورها را نیز حفظ کرد.
در دوران ترامپ نقاط مشترک میان دو کشور کم رنگ و با
لابی کشورهای عربی و اسراییل دایره اختلافات گسترده شد و فشارهای اقتصادی در قالب تحریم های یکجانبه به ایران تحمیل شد.
همچنین حال که بایدن روی کار آمده نباید گمان کرد گره مشکلات اقتصادی باز خواهد شد و چنین برداشتی مصداق خود فریبی است.
چرا که ایالات متحده پیش از نجات ایران از زیر بار فشار تحریم ها به دنبال حفظ آرامش اجتماعی و اقتصادی خود می باشد.
اما می توان اذعان داشت که آمدن بایدن به جای ترامپ می تواند
فرصت هایی را ایجاد کند تا در صورت استفاده به موقع و برنامه ریزی اساسی از آن گام موثری در مسیر تحقق منافع ملی و بهبود وضعیت کشور برداشت.
در آخر، این نکته را باید اضافه کرد که اگر بدون برنامه به استقبال آمریکای بایدنی برویم قطعا خطر عملکرد اجرایی وی بیش از ترامپ خواهد بود.
چرا که ترامپ به سبب خود شیفتگی فردی و بهره گیری صرف از قدرت قهریه آمریکا چهره مقبولی برای جهان نبود و کشورها تمایلی به همراهی با او نداشتند و از اجبار و تهدید منافعشان همراهی می کردند.
اما بایدن چهره ای مقبول و صاحب اعتبار نزد جامعه جهانی است و به اصالت دیپلماسی معتقد بوده و قدرت ایجاد اجماع جهانی در مسائل مختلف را خواهد داشت. لذا اگر نتوانیم از فرصت پساترامپ استفاده کنیم قطعا شدت و میزان مشکلات کشور افزایش خواهد یافت.

hamidasgari2020@yahoo.com