افتتاح مرکز فرهنگی «آبای» در کنسولگری قزاقستان در گرگان

«آبای قونانبایولی» شاعر و ادیب مشهور قزاقستانی با حضور سفیر قزاقستان در ایران، معاون استاندار گلستان و جمعی از مسئولین در کنسولگری قزاقستان در گرگان افتتاح شد.

افتتاح مرکز فرهنگی «آبای» در کنسولگری قزاقستان در گرگان

گلستان مرکز فرهنگی
«آبای قونانبایولی» شاعر و ادیب مشهور قزاقستانی با حضور سفیر قزاقستان در ایران، معاون استاندار گلستان و جمعی از مسئولین در کنسولگری قزاقستان در گرگان افتتاح شد.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان نیز در این مراسم با اشاره به این‎که حضور قزاق ها در گلستان یک فرصت بی‎نظیر است، گفت: مراوات تجاری استان و قزاقستان از طریق مرز اینچه برون در جریان است و امیدواریم با توجه به
ظرفیت های دو طرف، سطح آن افزایش
یابد.
وی بیان کرد: گردشگری یکی از مهم‎ترین ظرفیت‎های گلستان است و ما پذیرای گردشگران کشور قزاقستان در استان هستیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان تصریح کرد: امیدواریم با راه‌اندازی پرواز گرگان اکتائو زمینه روابط فرهنگی، تجاری و بازرگانی دو طرف افزایش یابد.
اسخت اوراز بی، سفیر قزاقستان در ایران در آیین افتتاحیه این‌ مرکز، گفت: با توجه به این‌که قزاق‌های زیادی در استان گلستان زندگی می‌کنند، لازم دانستیم یک مرکز فرهنگی و ادبی در کنسولگری قزاقستان در شهر گرگان ایجاد شود.
وی افزود: تصمیم گرفتیم که این مرکز را به نام آبای قونانبایولی که نویسنده، شاعر و فیلسوف بزرگ ملت قزاقستان است، نامگذاری کنیم.
اوراز بی تصریح کرد: هدف از ایجاد این مرکز فرهنگی در گلستان، ایجاد تعاملات فرهنگی و علمی بین ایران و قزاقستان است تا پل ارتباطی بین این دو کشور ایجاد کند. این مرکز می‌تواند باعث هر چه نزدیک‌تر شدن دوستی مردم ایران و قزاقستان شود.
سفیر قزاقستان در ایران خاطرنشان کرد: قرار بود برنامه‌های بسیاری بین ایران و قزاقستان انجام شود که به خاطر شیوع ویروس کرونا اجرا نمی‌شود. در شرایط فعلی ماهی یک‌‌بار پرواز تهران به آلماتی انجام می‌شود و توافق کردیم که بعد از بهبود وضعیت شیوع ویروس کرونا، پروازها هفته‌ای یک‌بار انجام شود.
 رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گلستان نیز در این مراسم گفت: مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشور قزاقستان بسیار خوب و در حال گسترش است و این نتیجه تلاش‌های مستمر دستگاه های دیپلماسی دو کشور است.
وی بیان کرد: مشترکات زیادی برای ارتقاء روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری میان ایران و قزاقستان وجود دارد.
رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گلستان یادآور شد: یکی از مولفه‌های وجوه مشترک بین دو کشور وجود دانشمندان، فیلسوفان و شاعران بزرگ مانند آبای است که امروز مرکز فرهنگی به نام او در کنسولگری قزاقستان در گرگان افتتاح
می‌شود.