اهميت استفاده از ظرفيت‌ شبكه‌هاي مجازي در كنترل كروناويروس

يكي از مهم‌ترين اتفاقات دهه اخير، افزايش انواع شبكه‌هاي مجازي در فضاي اينترنتي است، شبكه‌هاي فردي و جمعي كه برخي از آن‌ها از اقبال و استقبال عمومي بسياري نيز برخوردارند و به دليل همين استقبال فراوان، اين شبكه‌ها بر رفتار و فرهنگ و حتي نوع تفكر و بينش مردم خواسته و ناخواسته تاثير مي‎گذارند. به همين دليل برخي از اين شبكه‌هاي مجازي، اتفاقا بسيار جدي مسائل و حوادث روز را پي گيري كنند چون مي‌دانند اعضاي آنان و افرادي كه حتي گاهي سري به اين شبكه‌ها مي‌زنند، سرمايه‌هاي اجتماعي يك كشورهستند كه نبايد از آنان غافل ماند؛ اين مهم، امري است كه در تمام كشورهاي توسعه يافته و نيافته مورد توجه قرار گرفته است. فضای شبکه‌های اجتماعی به دليل نامحدود بودن در واقع تبديل شده است به يك فضاي عمومي كه هيچ اجبار خاصي براي توليدكنندگان محتواي آن وجود ندارد، ضمن اين‌كه مردم به‌عنوان سرمايه‌هاي اجتماعي مي‌توانند به‌راحتي نظرات خود را در اين شبكه‌ها بيان كنند. در واقع بين اين شبكه‌هاي اجتماعي مجازي و دنبال كنندگان آن‌ها، ارتباطي دوسويه همراه با اعتماد و اطمينان وجود دارد و این وضعیت واقعیت موجود در شبکه‌های اجتماعی و ویژگی‌های آن‌هاست وناديده گرفتن چنين ظرفيت عظيمي، طبعا موجب ايجاد شكاف‌هاي مختلف مي‌شود.

 


يكي از مهم‌ترين اتفاقات دهه اخير، افزايش انواع شبكه‌هاي مجازي در فضاي اينترنتي است، شبكه‌هاي فردي و جمعي كه برخي از آن‌ها از اقبال و استقبال عمومي بسياري نيز برخوردارند و به دليل همين استقبال فراوان، اين شبكه‌ها بر رفتار و فرهنگ و حتي نوع تفكر و بينش مردم خواسته و ناخواسته تاثير مي‎گذارند. به همين دليل برخي از اين شبكه‌هاي مجازي، اتفاقا بسيار جدي مسائل و حوادث روز را پي گيري كنند چون مي‌دانند اعضاي آنان و افرادي كه حتي گاهي سري به اين شبكه‌ها مي‌زنند، سرمايه‌هاي اجتماعي يك كشورهستند كه نبايد از آنان غافل ماند؛ اين مهم، امري است كه در تمام كشورهاي توسعه يافته و نيافته مورد توجه قرار گرفته است.  فضای شبکه‌های اجتماعی به دليل نامحدود بودن در واقع تبديل شده است به يك فضاي عمومي كه هيچ اجبار خاصي براي توليدكنندگان محتواي آن وجود ندارد، ضمن اين‌كه مردم به‌عنوان سرمايه‌هاي اجتماعي مي‌توانند به‌راحتي نظرات خود را در اين شبكه‌ها بيان كنند. در واقع بين اين شبكه‌هاي اجتماعي مجازي و دنبال كنندگان آن‌ها، ارتباطي دوسويه همراه با اعتماد و اطمينان وجود دارد و این وضعیت واقعیت موجود در شبکه‌های اجتماعی و ویژگی‌های آن‌هاست وناديده گرفتن چنين ظرفيت عظيمي، طبعا موجب ايجاد شكاف‌هاي مختلف مي‌شود.
همه اين‌ها را گفتيم كه بگوئيم مسئولان در رده‌هاي مختلف به‌ويژه در زمينه درمان با درك حقیقت  تأثیرگذاری و تأثیرپذیری دوسويه در اين شبكه‌ها، مي‌توانند با رويكردي مثبت از اين ظرفيت عظيم براي راهنمايي و هدايت مردم در جهت رعايت اين پروتكل‌هاي جهاني بهداشتي، استفاده كنند.
شبكه‌هاي اجتماعي مجازي، با تعداد زياد دنبال كنندگان‎شان مي‌توانند در اين حركت مثبت اجتماعي به ياري برخي مسئولان آمده و مردم را متوجه برخي مسائلي كه نيازمند پيگيري مداوم است، بكنند چرا كه جذابيت‎هاي خاص و به روز اين شبكه‎ها، موجب مي‎شود مردم ناخواسته و به‌طور ناخودآگاه تحت تاثير آنان قرار بگيرند واز آنان پيروي كنند. ناديده گرفتن چنين امكان و ظرفيت عظيمي در هزاره سوم و تاثير آن بر مردم، ناممكن است و مناسب آن است كه در چنين شرايط بحراني، اين فرصت را غنيمت شمرده و شبكه‌هاي اجتماعي مجازي را به همسويي و همراهي دعوت كرد. زيرا معمولا بحران‌ها فرصت را برای ایجاد ارتباط، همکاری و محبت بیشتر می‌کنند. بنابراین ضروری است برای جبران فاصله گرفتن‌ها، بر سطح ارتباط اجتماعی را در شبکه‌های اجتماعی افزوده شود؛ يعني دقيقا همان كاري كه مدتي است آموزش و پرورش در حال انجام آن است؛ استفاده موثر آموزشي از فضاي مجازي.