بازار تقلب موجب گنديدن نمك شده است!

یادداشت

چه كسي باورش مي‌شود كه توليدكنندگان و فروشندگان براي تقلب سراغ نمك هم بروند! نمكي كه يكي از واجبات هر آشپزخانه و سفره‌اي است و در عين حال فعلا ارزان‌ترين چاشني كه در طبيعت كشور ما به وفور يافت مي‌شود.

چه كسي باورش مي‌شود كه توليدكنندگان و فروشندگان براي تقلب سراغ نمك هم بروند! نمكي كه يكي از واجبات هر آشپزخانه و سفره‌اي است و در عين حال فعلا ارزان‌ترين چاشني كه در طبيعت كشور ما به وفور يافت مي‌شود.
اما واقعيت تلخ ماجرا اين است كه نمك هم به اقلام تقلبي پيوسته و بايد مراقب مارك‌هاي مختلف باشيد و براي خريد نمك سراغ هر نوع
بسته بندي و ماركي نرويد. اخيرا اين نمك‌هاي تقلبي در بسته بندي‌هاي مناسب با تاريخ توليد و مصرف و حتي علامت‌هاي سلامت، وارد بازار شده‌اند، اما در درون اين بسته‌بندي‌هاي معقول، نه نمك كه ممكن است ماده‌اي وجود داشته باشد كه به سلامت خانواده آسيب بزند.البته نمك به‌عنوان يك ماده معدني، طبعا مواد ناخالصي دارد كه در هنگام فرآوري اين محصول، ناخالصي‌هاي مضر بايد از آن زدوده و شسته شود. ناخالصي‌هاي نمك شامل شن، خاک، بقایای موجودات زنده، کادمیوم، مس و جيوه نيزاز فلزات سنگین موجود در نمک هستند که خاصیت سرطان‌زایی دارند.
 اين مواد آسيب‌زا پس از استخراج نمک از معادن استفاده بايد از نمك زدوده شوند. بنابراين بهترین نمک خوراکی نمکی است که دارای مشخصه تصفیه تبلور مجدد بوده و رنگ آن کاملاً سفید، دانه‌بندی آن کروی شکل، یددار و دارای مهر استاندارد، مجوز بهداشت و از کارخانجات معتبر باشد این نوع نمک فاقد هرگونه ناخالصی است. در روش تبلور مجدد پس از تصفیه نمک و جداسازی خالصی از ناخالصی‌ها، مقداری از ناخالصی‌ها هستند که در درون کریستال‌های نمک باقی می‌مانند که برخی از آن‌ها فلزات سنگین هستند بنابراین نمک‌ها را در آب حل می‌کنند و پس از تصفیه دوباره، آب را می‌جوشانند تا نمک از آن به دست آید.
ساده‌ترین روش برای این‌که متوجه شویم نمکی ناخالصی دارد یا نه، حل کردن یک قاشق غذاخوری نمک در یک لیوان آب است. در صورتی که در ته لیوان رسوبی تشکیل نشود می‌توان امید وار بود که این نمک فاقد ناخالصی بوده و سالم است.
البته به گفته دبیر انجمن تولید‌کنندگان نمک تصفیه ایران، مصرف‌کنندگان نمی‌توانند نمک‌های تقلبی را از اصلی تشخیص دهند چون متقلبان نمک‌ها را در بسته‌بندی‌‌های برندهای معروف به بازار عرضه می‌کنند و میزان عرضه این‌گونه نمک‌ها در تهران از همه جا بیشتر است.
اما ساده‌ترين راه براي تشخيص نمك سالم توجه به دانه‌بندی نمک است. نمک‌های کریستاله و باکیفیت دارای دانه‌بندی یکنواخت و سپیدرنگ هستند. علاوه بر این رنگ نمک هرچه به آبی نزدیک‌تر باشد و مزه‌اش شورتر، خالص‌تر است.