در شمال کشورخبری نیست؛ مردم دنبال حال خوب هستند؟!

طبق دستورها و ابلاغیه‌های مختلف، قراربود از شنبه اول آذر، ورود و خروج خودروهای بومی از تهران و به تهران، به‌عنوان یک کلانشهر قرمز، ممنوع شود. از سوی دیگر، بسیاری از کارکنان دولتی و غیردولتی، یا درحال دورکاری‌اند، یا به‌صورت شیفتی در محل کار حاضر می‌شوند، بنابراین اغلب مردم فراغت بسیاری برای مهمانی و سفر دارند؛همین منع تردد از شنبه و از ساعت ۲۱ به بعد، و نیز تغییر شنبه به چهارشنبه، موجب شد برخی مردم دوباره به دل جاده‌های شمال بزنند. چنان‌که در پی چنین اقدام جالبی از سوی مردم، یکی از اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفته است که مردم باز هم در سفر به شمال حماسه آفریدند!:«تصور نمی‌کردیم تا این اندازه برای رفتن به سفر قبل از آغاز محدودیت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.»

در شمال کشورخبری نیست؛ مردم دنبال حال خوب هستند؟!

طبق دستورها و ابلاغیه‌های مختلف، قراربود از شنبه اول آذر، ورود و خروج خودروهای بومی از تهران و به تهران، به‌عنوان یک کلانشهر قرمز، ممنوع شود. از سوی دیگر، بسیاری از کارکنان دولتی و غیردولتی، یا درحال دورکاری‌اند، یا به‌صورت شیفتی در محل کار حاضر می‌شوند، بنابراین اغلب مردم فراغت بسیاری برای مهمانی و سفر دارند؛همین منع تردد از شنبه و از ساعت 21 به بعد، و نیز تغییر شنبه به چهارشنبه، موجب شد برخی مردم دوباره به دل جاده‌های شمال بزنند. چنان‌که در پی چنین اقدام جالبی از سوی مردم، یکی از اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفته است که مردم باز هم در سفر به شمال حماسه آفریدند!:«تصور نمی‌کردیم تا این اندازه برای رفتن به سفر قبل از آغاز محدودیت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.»
شاید یکی از مهم‌ترین دلایل مردم برای سفر، و نه فقط به شمال کشور، این باشد که مردم و به‌ویژه دانش‌آموزان از درخانه‌مانی کلافه و خسته شده‌اند. طبق برخی گزارش‌ها دردوران قرنطینه بر مشاجرات خانگی و کودک و همسرآزاری و حتی طلاق افزوده است. بسیاری از مردم در مورد نحوه مدارا با یکدیگر در چنین روزهایی آموزش ندیده‌اند، آموزش مهارت‌های زندگی و مدارا با همسر و فرزندان در دوران بحران در کجای سیستم آموزشی ما جای دارد؟
طبعا مردم، سفر و خطر را به در خانه ماندن و مشاجره و آزاردادن همدیگر ترجیح می‌دهند.
اما مورد جالب دیگر این‌که تردد خودروهای شخصی از ساعت 21 به بعد ممنوع اعلام شده، اما تاکسی‌سرویس‌های اینترنتی و غیراینترنتی، همچنان فعال خواهند بود، اگرغرض از ممنوعیت 21 به بعد مجبورکردن مردم به انصراف از مهمانی رفتن است، طبعا مردمِ گاهی کلافه و سردرگم، برای نجات خود از تنهایی و پیدا کردن یک هم‌صحبت از این تاکسی‌ها استفاده خواهند کرد.
درهر نوع تصمیم‌گیری، وقتی می‌گویند از انواع کارشناسان اقتصادی، اجتماعی و روانی استفاده کنید یعنی پیش‌بینی کردن همین نوع رفتارها و
نه دست زدن به آزمون و خطا. مسئولان کشور در وضعیتی نیستند که در مورد این بحران فراگیر با اتکا بر آزمون و خطا تصمیم‌گیری کنند.