شهرداری دقیقا چگونه نگران سلامت مردم است؟

می‌دانیم که سامانه حمل‌ونقل شهری، تحت نظارت و کنترل شهرداری است.

شهرداری دقیقا چگونه نگران سلامت مردم است؟

می‌دانیم که سامانه حمل‌ونقل شهری، تحت نظارت و کنترل شهرداری است. این را هم می‌دانیم که در آغاز بحران کروناویروس،قرارشد شهرداری با ضدعفونی کردن وسایل نقلیه، یک ایمنی حداقلی را به‌وجود آورد که این امر تنها چندصباحی ادامه یافت و دیگر از این اقدام حداقلی خبری نیست. اما با گسترش کروناویروس، که قرارشد تعداد مسافران تاکسی از 4 نفر به سه نفر تقلیل یابد و در صندلی اتوبوس‌ها، تک‌نفره شوند، در بازه‌های مختلف زمانی مدام بر کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی افزوده شده و می‌شود. طبعا تعطیلی‌هایی اعلام شده و محدود کردن ساعات عبورو مرور در شهر، بر تراکم مسافران در این وسایل به ویژه اتوبوس‌ها و مترو افزوده است وعلی‌رغم گران‌شدن و گران ماندن کرایه‌ها، نه تک نفره بودن صندلی‌ها رعایت می‌شود و نه فاصله ایمنی، در نزدیکی این ساعات مردم برای به‌موقع رسیدن به خانه به وسایل حمل‌ونقل هجوم می‌آورند و طبعا چنین تراکم چهره به چهره‌ای به همان اندازه عروسی و عزا و مهمانی که برخی مسئولان معتقدند بیشترین دلیل بیماری مردم است، موجب ابتلای مردم به کووید19 می‌شود؛ اما نکته جالب این است که تقریبا هیچ مسئولی به تراکم مسافران در این وسایل اشاره نمی‌کند که هیچ، مدتی است شهرداری از کم شدن مسافران اتوبوس‌ها و مترو، گلایه می‌کند و در این زمینه آمار هم ارائه می‌دهد؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از کاهش ۲۰۰هزار نفری مسافران اتوبوس و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از کاهش ۱۰۰هزار نفری مسافران مترو با کاهش ساعات سرویس‌دهی خبر داده‌اند؛ آن‌چه از این دوخبر برداشت می‌شود، شاید نگرانی این دو شرکت در مورد کاهش درآمد است و نه نگرانی در مورد تراکم و ازدحام مسافران در ساعات نزدیک به منع عبورومرور، که اگر غیر از این بود حتما این دو شرکت از اقدامات لازم و ضروری خود در این زمینه هم خبر می‌دادند و هم گزارش‌های مبسوطی تهیه می‌کردند.
مسئله این است که حتی اگر از تعداد مسافران هم کاهش یافته باشد-که بیشتر مربوط به زمانی بود که طرح ترافیک اجرا نمی‎شد- کرایه‌ها چندان افزایش یافته‌اند که شهرداری و این مدیران عامل نباید چندان در این مورد نگران باشند.