تاناکورا می‌تواند کروناویروس را منتشر کند!

لباس‌های دست دوم فله‌ای که به کشور وارد می‌شوند و مشهورند به لباس‌های تاناکورایی مدتی است با گران شدن پوشاک دست اول داخلی و خارجی، بازار گرمی یافته و برخی مردم از این بازار به‌خوبی استقبال می‌کنند. همچنان که در مورد کالاهای دیگر، دست دوم فروشی رایج است، در مورد لباس‌های دست دوم نیز همین مسئله گاهی رواج دارد، اما ماجرای لباس‌های دست دوم تا حدود زیادی با سلامت مردم ارتباط مستقیم پیدا می‌کند. در مورد منبع و منشاء این لباس‌ها و این‌که از کجا و کدام کشورها و چگونه وارد بازارهای ما می‌شوند، حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد. برخی از توزیع کنندگان برای اطمینان دادن به مشتریان خود، ادعا می‌کنند که این لباس‌ها را از خیریه‌های اروپایی دریافت می‌کنند؛ بنا به ادعای آنان آژانس‌های خیریه اروپایی این لباس‌ها را به‌صورت بسته‌های ۱۰۰ کیلویی با قیمت ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان به کشورهای جهان سوم می‌فروشند. برخی هم می‌گویند این لباس‌ها از آنِ فوت‌شدگان کشورهای آسیای شرقی است. به هرحال این لباس‌ها از هرکجا و به هرنحوی که وارد کشور می‌شوند، مشتری‌های خاصی دارند؛ آن‌هم در روزگاری که قیمت هر لباس تازه و دست اول ده برابر قیمت این لباس‌هاست. گرچه واردکردن و فروختن این لباس‌ها در کشور ما تازگی ندارد، اما در مورد ایمن بودن آن‌ها از نظر بهداشتی، همواره اما و اگرهایی وجود داشته است.


لباس‌های دست دوم فله‌ای که به کشور وارد می‌شوند و مشهورند به لباس‌های تاناکورایی مدتی است با گران شدن پوشاک دست اول داخلی و خارجی، بازار گرمی یافته و برخی مردم از این بازار به‌خوبی استقبال می‌کنند. همچنان که در مورد کالاهای دیگر، دست دوم فروشی رایج است، در مورد لباس‌های دست دوم نیز همین مسئله گاهی رواج دارد، اما ماجرای لباس‌های دست دوم تا حدود زیادی با سلامت مردم ارتباط مستقیم پیدا می‌کند. در مورد منبع و منشاء این لباس‌ها و این‌که از کجا و کدام کشورها و چگونه وارد بازارهای ما می‌شوند، حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد. برخی از توزیع کنندگان برای اطمینان دادن به مشتریان خود، ادعا می‌کنند که این لباس‌ها را از خیریه‌های اروپایی دریافت می‌کنند؛ بنا به ادعای آنان آژانس‌های خیریه اروپایی این لباس‌ها  را به‌صورت بسته‌های 100 کیلویی با قیمت 800 هزار تا یک میلیون تومان به کشورهای جهان سوم می‌فروشند. برخی هم می‌گویند این لباس‌ها از آنِ فوت‌شدگان کشورهای آسیای شرقی است. به هرحال این لباس‌ها از هرکجا و به هرنحوی که وارد کشور می‌شوند، مشتری‌های خاصی دارند؛ آن‌هم در روزگاری که قیمت هر لباس تازه و دست اول ده برابر قیمت این لباس‌هاست. گرچه واردکردن و فروختن این لباس‌ها در کشور ما تازگی ندارد، اما در مورد ایمن بودن آن‌ها از نظر بهداشتی، همواره اما و اگرهایی وجود داشته است.
این اما و اگرها در دورانی که درگیر بحران کروناویروس هستیم، شدت بیشتری گرفته است، چنانچه عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفته لباس‎های تاناکورا، عامل انتقال کروناویروس و حتی دیگر بیماری‌های عفونی هستند و«لباس‌های آلوده به ویروس کرونا در شرایط متفاوت ممکن است
۲۴ تا ۴۸ ساعت سبب انتقال ویروس کرونا به دیگران باشند.»
چنین به‌نظر می‌رسد که بهتر است مردم در خرید این لباس‌ها، جانب احتیاط را رعایت کنند. به‌ویژه در حالی‌که کشور ما درگیر بحران گسترده کروناویروس است، این لباس‌ها حتی اگر به گفته فروشندگان‌شان، خوب شسته و ضدعفونی هم شده باشند-مسئله‌ای که می‌دانیم می‌تواند جای تردید و شبهه هم داشته باشد!-  باز می‌توانند ناقل انواع مختلف بیماری‌های عفونی باشند.
انتظار می‌رود ظابطین و ناظران بهداشتی نسبت به توزیع و فروش این البسه نظارت و توجه بیشتری داشته و از گسترش انواع بیماری‌ها توسط استفاده مردم از این البسه جلوگیری شود.