خوروسازان روی در جاده اعتماد مردم، با سرعت غیرمجاز!

اگر بگوئیم در زمینه مشکلات به‌وجود آمده در رابطه با تولید و پیش‌فروش محصولات دوخودروسازی انحصاری کشور، تنها خودروسازان مقصرند، تا حدودی راه به خطا رفته‌ایم؛ هرچند که زمینه‌ساز چنین مشکلاتی در نگاه نخست، همین دو خودروسازی انحصاری هستند. چرا که ناخواسته با پیش‌فروش خودروهای غیراستاندارد، به تعداد زیاد و با کد ملی، موجب افزایش گستره فعالیت دلالان خودرو و افزایش قیمت غیرمنطقی در این بازار شده‌اند. دلالان در این عرصه با اجاره کدملی افراد نیازمند در تعداد زیاد، با پیش‌خرید و در نهایت احتکار خودرو، تا آن‌جا به این بازار ضربه زدند، و از سوی دیگر این دو خودروسازی به علت مشکلات اقتصادی ناچار به گران کردن خودرو ها شدند ؛ البته که در این میان نمی‌توان گران‌فروشی قطعه سازان و عدم و یا کم‌شدن واردات مواد اولیه را از نظر دور داشت. در واقع در چنین بستر آشفته‌ای، نمی‌توان تنها به یکی دو دلیل استناد کرد و گذشت؛ که تعداد دلایل گرانی خودرو به تعداد مقصران در این صنعت است وتوضیح و رسیدگی به آن‌ها در حد این مقال نیست.

خوروسازان روی در جاده اعتماد مردم، با سرعت غیرمجاز!

 

اگر بگوئیم در زمینه مشکلات به‌وجود آمده در رابطه با تولید و پیش‌فروش محصولات دوخودروسازی انحصاری کشور، تنها خودروسازان مقصرند، تا حدودی راه به خطا رفته‌ایم؛ هرچند که زمینه‌ساز چنین مشکلاتی در نگاه نخست، همین دو خودروسازی انحصاری هستند. چرا که ناخواسته با پیش‌فروش خودروهای غیراستاندارد، به تعداد زیاد و با کد ملی، موجب افزایش گستره فعالیت دلالان خودرو و افزایش قیمت غیرمنطقی در این بازار شده‌اند. دلالان در این عرصه با اجاره کدملی افراد نیازمند در تعداد زیاد، با پیش‌خرید و در نهایت احتکار خودرو، تا آن‌جا به این بازار ضربه زدند، و از سوی دیگر این دو خودروسازی به علت مشکلات اقتصادی ناچار به گران کردن خودرو ها شدند ؛ البته که در این میان نمی‌توان گران‌فروشی قطعه سازان و عدم و یا کم‌شدن واردات مواد اولیه را از نظر دور داشت. در واقع در چنین بستر آشفته‌ای، نمی‌توان تنها به یکی دو دلیل استناد کرد و گذشت؛ که تعداد دلایل گرانی خودرو به تعداد مقصران در این صنعت است وتوضیح و رسیدگی به آن‌ها در حد این مقال نیست.  
اما جالب‌ترین و تازه‌ترین خبر در مورد پیش‌فروش خودرو توسط این شرکت خودرو ساز، خود جای بحث فراوان دارد. خبر تازه این است که به بیان  و خبر بعضی ها و سایت جی پلاس شرکت سایپا در اقدامی عجیب، درخردادماه سال جاری اقدام به پیش‌فروش خودروهای کوییک‌اس کرده که اصلا خط تولید این خودرو هنوز راه‌اندازی نشده، اما از مردم مبالغ زیادی برای پیش فروش این خودرو دریافت شده است.
فروختن خودوریی که وجود ندارد و گرفتن پول از مشتری بابت آن، نهایت بی‌احترامی هم به مشتری است و موجب خدشه‌دار شدن رابطه خریدار و فروشنده می‌شود، عملی نادرست و به دور از اخلاق که به اعتماد عمومی ضربه محکمی وارد کرده و می‌تواند با شکایت مردم از این عمل، ضربه بزرگی به این صنعت داخلی وارد کند. هرچند که مردم ما به چنین رفتارهای در عرصه‌های مختلف اقتصادی آن‌قدر عادت کرده‌اند که احتمالا ترجیح می‌دهند به جای وقت گذاشتن و سرگردان شدن در راهروهای دادگستری و دادگاه‌ها برای شکایت، پولی را که داده‌اند، پس بگیرند.
این شرکت خودروی کوییک‌اس را در خردادماه پیش‌فروش کرده بود و باید در آذرماه به مشتری تحویل می‌داد، اما حالا که موعد تحویل خودرو رسیده، شرکت خودروساز اعلام کرده که یا متقاضیان، خودروی جایگزین پیشنهادی این شرکت را تحویل بگیرند یا قرارداد خود را فسخ کنند. وقتی‌که صدای اعتراض مردم بلند شده و حالا ماجرا دارد بالا می‌گیرد، این شرکت خودروسازی رضایت! داده به جای کوئیک اس، تیبا حویل دهد.
فروش نه تنها خودرو، بلکه هر کالایی که حتی خط تولید هم ندارد، در نوع خود عجیب‌ترین و غیرقابل تصورترین کاری است که یک تولیدکننده می‌تواند انجام دهد،  یعنی فروختن چیزی که وجود خارجی ندارد و اصرار بر تحویل خودرویی که دیگر خواهان و طبعا بازار سابق را ندارد. چنین رفتاری برای هر کمپانی خودروسازی در جهان می‌تواند عواقب بحران‌زایی در پی داشته باشد، گرچه خواست مردم این است که نهادهای نظارتی بالاخره به تخلفات تمام خودرو سازان رسیدگی کرده و تکلیف مردم را در رابطه با اینگونه مشکلات با خودروسازان روشن کنند.

a.f.far99@gmail.com