ضرورت اقدامات تقابلی با رعایت مصلحت و عقلانیت

طی دو روز گذشته بحث پیرامون تصمیم نمایندگان مجلس در مورد افزایش محدودیت های نظارتی آژانس و احتمالاً خروج از پروتکل الحاقی و یا حتی خروج از پادمان انرژی اتمی واکنش های برخی از سیاسیون اعم از دولتی ها و دیگر کارشناسان امنیتی کشور را در بر داشته اشت.

ضرورت اقدامات تقابلی با رعایت  مصلحت و عقلانیت

 

طی دو روز گذشته بحث پیرامون تصمیم نمایندگان مجلس در مورد افزایش محدودیت های نظارتی آژانس و احتمالاً خروج از پروتکل الحاقی و یا حتی خروج از پادمان انرژی اتمی واکنش های برخی از سیاسیون اعم از دولتی ها و دیگر کارشناسان امنیتی کشور را در بر داشته اشت.
دولت اگر چه نسبت به تصمیم نمایندگان مجلس مستقیماً مخالفتی نکرده اما خروج از برجام و یا ورود به فاز خروج از آژانس را به ضرر کشور خوانده است .
در طرف مقابل موافقان این تصمیم به سبب بروز حادثه ترور تلخی که اخیراً رخ داد، غرب را مسبب این دست اتفاقات می دانند و معتقدند برجام و توافق هسته ای جز از دست رفتن داشته های انسانی و
فنی هسته ای چیزی در بر نداشته است.
در همین رابطه باید با نگاه عقلانی به موضوع نگاه کرد. ابتدا اینکه بحث ترور دانشمندان یک موضوع امنیتی و اطلاعاتی است که
دستگاه های مربوطه باید نسبت به آن پاسخگو باشند و در حیطه این بحث نیست. اما باید پذیرفت آن دست از کشورها و قدرت هایی که مخالف برجام بوده و هستند، همچنان تلاش می کنند تا میخ آخر را نیز بر تابوت این توافق بکوبند و هیچ تمایلی ندارند تا برجام بهانه و
وسیله ای شود برای اینکه ایران با غرب به حل و فصل اختلافات و کاهش تنش ها بپردازد .
از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره داشت که این اقدام امروز مجلس می توانست بسیار زودتر اتفاق بیفتد و روال کاهش
محدودیت های هسته ای برای کشورمان سریع تر رخ دهد اما به هرحال چه خواسته یا ناخواسته امروز شاهد این اقدام بودیم که به طور نسبی می تواند واکنشی به بدعهدی های طرف های غربی باشد. اما مسئله بسیار مهم اینجاست که روند کاهش محدودیت ها و یا اقدامات متقابل باید به گونه ای باشد که اولاً تعادل و توازن قدرت چانه زنی ما را حفظ کند و دوم اینکه شدت این اقدامات به گونه ای نباشد که موجب انزوا و یا تحقق نقشه و خواست لابی های عبری و عربی
باشد.
قدر مسلم نیاز داریم تا با واکنش های مناسب نسبت به کارشکنی ها و بدعهدی های غرب در مقابل کشورمان ، حق و حقوق خود را مورد تاکید قرار دهیم و متناسب با گام های طرف های مقابل، گام برداریم. لذا در این مسیر هرگونه تندروی و کندروی موجب هدر رفت سرمایه های کشور و احتمالاً تنگ شدن حلقه فشارهای تحریم خواهد شد.
این انتظار وجود دارد تا قوای سه گانه و سایر نهادهای امنیتی در مشورت با مسئولان هسته ای کشور به اتفاق در مورد اقدامات و تصمیمات احتمالی تصمیم گیری کنند و اینطور نباشد که هرکس ساز خود را بزند و کشور در بعد تصمیم سازی دچار چندگانگی شود.

hamidasgari2020@yahoo.com