با جایگزینی موتورسیکلت‌های هیبریدی، از خیر رسوبی‌ها بگذریم!

رئیس پلیس راهور گفته است موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها را ترخیص می‌کنند.به گفته وی، ۵۶درصد این موتورسیکلت‌ها، سرقتی هستند و بین ۶ تا ۱۰ سال است که در پارکینگ‌ها مانده‌اند و کسی برای تحویل گرفتن آن‌ها نیامده است. قراربود طی هفته گذشته، ۵۰ هزار دستگاه ازاین موتورسیکلت رسوبی، ترخیص شوند. پرسش این است که منظور از ترخیص موتور سیکلت‌های رسوبی تقریبا بلاصاحب چیست؟ آنچه در ذات این پرسش نهفته، این است که اغلب موتورسیکلت‌های موجود در شهر-در حال استفاده یا رسوبی- مشکلات فنی بسیاری داشته، به شدت دودزا بوده و یکی از مهم‌ترین عوامل آلوده شدن هوای شهر هستند. بنابراین، به نظر می‌رسد به روشی منطقی، باید موتورسیکلت‌های بلاصاحب را به‌طور کلی از چرخه ورود به شهر خارج کرد و این کار هم ممکن است چون کسی در طول ماه‌ها و حتی سال‌ها، سراغی از این تعداد موتورسیکلت نگرفته. حال چه لزومی دارد که این وسایل نقلیه ناایمن و آلوده کننده، به هر طریقی، مورد استفاده قرار گیرند.


رئیس پلیس راهور گفته است موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها را ترخیص می‌کنند.به گفته وی، 56درصد این موتورسیکلت‌ها، سرقتی هستند و بین 6 تا 10 سال است که در پارکینگ‌ها مانده‌اند و کسی برای تحویل گرفتن آن‌ها نیامده است. قراربود طی هفته گذشته، ۵۰ هزار دستگاه ازاین موتورسیکلت رسوبی، ترخیص شوند. پرسش این است که منظور از ترخیص موتور سیکلت‌های رسوبی تقریبا بلاصاحب چیست؟ آنچه در ذات این پرسش نهفته، این است که اغلب موتورسیکلت‌های موجود در شهر-در حال استفاده یا رسوبی- مشکلات فنی بسیاری داشته، به شدت دودزا بوده  و یکی از مهم‌ترین عوامل آلوده شدن هوای شهر هستند. بنابراین، به نظر می‌رسد  به روشی منطقی، باید موتورسیکلت‌های بلاصاحب را به‌طور کلی از چرخه ورود به شهر خارج کرد و این کار هم ممکن است چون کسی در طول ماه‌ها و حتی سال‌ها، سراغی از این تعداد موتورسیکلت نگرفته. حال چه لزومی دارد که این وسایل نقلیه ناایمن و آلوده کننده، به هر طریقی، مورد استفاده قرار گیرند.   
با توجه به این که دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور گفته:«برای کنترل آلودگی هوا، باید موتورسیکلت‌های فرسوده از رده خارج شوند و موتورسیکلت‌های برقی جایگزین آن‌ها شوند. خوشبختانه توان تولیدی کشور در حوزه موتورسیکلت برقی افزایش یافته است و در حال حاضر  ۱۵ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در انبار کارخانه‌ها موجود است.» با این وصف، می‌توان موتورسیکلت‌های رسوبی را به اسقاطی‌ها سپرد و به‌جای آن‌ها موتور سیکلت‌های برقی را وارد چرخه استفاد در شهر کرد. البته که اجرای چنین طرحی، نیازمند آگاه کردن موتورسیکلت سواران از مزایای چنین وسیله‌ایی است، ضمن این‌که باید تسهیلاتی هم برای این جابه‌جایی، در نظر گرفته شود. شاید خبر جایگزینی موتورسیکلت‌ها برقی، نویدبخش‌ترین خبر در زمینه  اهتمام به حل مشکل آلودگی هوای تهران باشد، که امید می‌رود تداوم داشته و در مراحل بعدی این اتفاق در عرصه خودروهای دیگر، به‌ویژه اتوبوس‌های مسافربری در داخل شهر، بیفتد.