واكسن آنفلوآنزا رسيد؛ سه ماه ديرتر از زماني طلايي تزريق!

اين نكته بسيار مهم را اغلب مردم-علاوه بر كادر درمان و كارشناسان پزشكي- مي‌دانند و شايد گفتن نداشته باشد كه زمان طلايي و مفيد تزريق واكسن آنفلوآنزا، هر سال ۱۵ شهريور است تا ۱۵ مهرماه، چرا كه پس از تزریق واکسن حدود ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا ایمنی مورد نظر در بدن ایجاد شود. اين زمان طلايي حتما بايد رعايت شود تا سيستم ايمني لازم در بدن به وجود آيد.


اين نكته بسيار مهم را اغلب مردم-علاوه بر كادر درمان و كارشناسان پزشكي- مي‌دانند و شايد گفتن نداشته باشد كه زمان طلايي و مفيد تزريق واكسن آنفلوآنزا، هر سال 15 شهريور است تا 15 مهرماه، چرا كه پس از تزریق واکسن حدود ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا ایمنی مورد نظر در بدن ایجاد شود. اين زمان طلايي حتما بايد رعايت شود تا سيستم ايمني لازم در بدن به وجود آيد.
البته در همان زمان طلايي، تعدادي واكسن آنفلوآنزا وارد كشور شد، اما تقريبا چيزي از آن نصيب شهروندان عادي نشد، كه اگر اين واكسن به تعداد لازم وارد مي‌شد و حداقل به افرادي كه مبتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي هستند، زنان باردار و كودكان تزريق مي‌شد، شايد حالا وضعيت بهتري داشتيم.
اما اين‌كه در اين روزها و درآذرماه و پس از گذشت سه ماه از زمان طلايي تزريق، واكسن آنفلوآنزا وارد كشور شده، هم جاي تعجب دارد و هم جاي پرسش؛ اينك و در شرف ورود به فصل زمستان، اساسا اين واكسنِ تا اين حد گران، قراراست چه مشكلي را حل كند، آن‌هم در حالي‌كه تزريق آن، پس از انقضاي آن تاريخ طلايي، ديگر آن تاثيري را كه انتظار مي‌رود، ندارد. به گفته مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو واكسن آنفلوآنزاي 192 هزار توماني، در داروخانه‌های منتخب تهران و با كد ملي در اختيار خريداران قرار مي‌گيرد. واكسني كه از تاريخ طلايي خود دير و دور مانده، و احتمالا با اين قيمت گراني كه دارد-قيمت آن، از مجموع يارانه و معيشتي هم بيشتر است- كمتر كسي سراغ آن خواهد رفت. و همين امرحداقل دو مشكل اساسي به‌وجود خواهد آورد، مشكل اول، اين‎كه ممكن است اين واكسن‌ها، به هرطريقي وارد بازار سياه و آزاد شده و با تغيير برچسب و تاريخ مصرف به افراد ناآگاه و با قيمت بسيار گران فروخته ‌شود. مشكل دوم هم اين‌كه واكسن‌ها را نمي‌توان براي سال آينده ذخيره كرد. چون واكسن آنفلوآنزا بايد سالانه توليد شود تا حامل انواع ويروس‌هاي آنفلوآنزاي سال‌هاي قبل باشد و واكسن امسالي آنفلوآنزا به درد سال بعد نخواهد خورد. اما نكته مهم‌تر اين است كه چرا سازمان غذا و دارو، با علم به اين دو مشكل برشمرده، اجازه خريد و وارد كردن اين واكسنِ خارج از حيّزِ انتفاع را داده و موجب ارزبري بيهوده در اين زمينه شده است.