چه كسي داوطلب آزمايش واكسن ايراني مي‌شود؟!

بالاخره در مورد واكسن ايراني، خبرهاي خوبي مي‌شنويم؛ اين‌كه واكسن ايراني، به مرحله آزمايش باليني رسيده و احتمالا قرار است روي افرادي داوطلب، آزمايش شود.

 


بالاخره در مورد واكسن ايراني، خبرهاي خوبي مي‌شنويم؛ اين‌كه واكسن ايراني، به مرحله آزمايش باليني رسيده و احتمالا قرار است روي افرادي داوطلب، آزمايش شود.
اما پيش از آن‌كه به نحوه پذيرش داوطلب براي آزمايش ايراني بپردازيم، خوب است از نحوه آزمايش واكسن كوويد 19 را روي يك داوطلب انگليسي،بدانيم. اين فرد، ابتدا فرم‌هايي در رابطه با سلامتي خود و بيماري‌هاي مختلفي كه در طول عمرش به آن‌ها مبتلا شده بود و نيز سابقه بيماري‌هاي موجود در خانواده را، پر كرد، سپس در يك مصاحبه تلفني
20 دقيقه‌اي شركت كرد تا مشخص شود كه اصلا به كروناويروس مبتلا نشده است. آن‌گاه از او خواستند براي چكاپ كامل به بيمارستان برود. به‌عنوان داوطلب اطلاعات كلي در مورد ويروس كرونا داده شد تا خوب بداند كه با چه چيزي قرار است مواجه شود. اين فرد در سه نوبت، مورد آزمايش قرار گرفت و واكسن كوويد19 به وي تزريق شد و در طول آزمايش، تحت نظارت و كنترل بود، اما اين تمام ماجرا نيست، فرد مزبور براي هر تزريق و آزمايش، 1000 دلار دريافت مي‌كرد!
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و محقق اصلی پروژه ساخت واکسن ایرانی در رابطه با نحوه آزمايش باليني واكسن بومي گفته است:«برای مرحله اول ۵۶ نفر در نظر گرفته می‌شود و در مرحله بعدی باید روی  حدود ۱۰۰ نفر کار شود.
 این مرحله آزمایش روی گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال انجام می‌شود.این افراد در یک هتل نگه‌داری می‌شوند که در مدت تزریق واکسن کرونا نگیرند و باید تحت نظر باشند. یک بیمارستان سیارهم کنار هتل قرار می‌گیرد که پزشک با تمام تجهیزات در آن حضور داشته باشد و این واکسن در دو نوبت تزریق می‌شود.
معمولا در این شرایط به داوطلبان جایزه‌ای هم در نظر گرفته می‌شود، اگر مشکلی برایشان پیش بیاید بیمه هستند و خدایی نکرده اگر مسئله حادتری پیش بیاید دیه داده می‌شود.» در مقايسه با شرايط فردي كه در انگليس داوطلب آزمايش باليني واكسن شد و مراحل طولاني خاصي كه حتي براي داوطلب شدن طي كرد، داوطلبان ما هم از امتياز ويژه «ديه» برخوردار هستند!