ضرورت تمایز میان صبر استراتژیک و انفعال

کشورمان بارها در تحولات و حوادث مختلف که فتنه گران خارجی و لابی های قدرت در آن دست دارند، با اتکا به عقلانیت سیاسی از گزینه "صبر استراتژیک" بهره برده است تا ازیکسو وارد معرکه و دام پهن شده نشود، واز سوی دیگر آتش این فتنه انگیزی ها را بخواباند و از منافع ملی کشورمان دفاع کند.

ضرورت تمایز میان صبر استراتژیک و انفعال

کشورمان بارها در تحولات و حوادث مختلف که فتنه گران خارجی و لابی های قدرت در آن دست دارند، با اتکا به عقلانیت سیاسی از گزینه "صبر استراتژیک" بهره برده است تا ازیکسو وارد معرکه و  دام پهن شده نشود، واز سوی دیگر آتش این فتنه انگیزی ها را بخواباند و از منافع ملی کشورمان دفاع کند.
اما بعضاً در برخی مسائل مهم و تاثیر گذار در منطقه سکوتی تأمل برانگیز در پیش گرفته ایم که نه تنها موجب تضعیف جایگاه کشور در میان رقبا گردیده، بلکه به لحاظ مادی و معنوی منافع ملی و تاریخی کشور را به خطر انداخته است.
درمسئله قره باغ و درگیری دو کشور همسایه انتظار می رفت با توجه به اشتراکات فرهنگی و تنیدگی تاریخی میان ایران و آذربایجان و ارمنستان، دستگاه وزارت خارجه کشورمان به گونه موثرتر از همیشه وارد این معرکه می شد و اجازه میدان داری به دیگرهمسایگان همچون ترکیه را نمی داد. هرچند که نمی توان جلو تحرکات دیگر کشورها را گرفت اما باید با حضور به موقع و موثر خود حداقل مانع از برهم خوردن توازن قدرت در میان همسایگان خود شویم. اکنون مسئله قرباغ با هر کیفیتی به پایان رسیده اما باز شاهد برخی اقدامات شیطنت آمیز از سوی همسایگان هستیم. اردوغان با حضور در رژه نیروهای نظامی آذربایجان پس از نطق های قیم گونه خود در این کشور با شعرخوانی تحریک آمیز علیه حاکمیت و یکپارچگی ایران اقدام نمود و با انکار واقعیت های تاریخی درمورد منطقه ارس و آذربایجان، رویای عثمانی گری خود را به رخ کشید.
مسلماً چنین اقدامات تحریک آمیزی اگر از سوی ایران علیه قومیت ها و کشورهای همسایه صورت می گرفت، آنها واکنش بسیار جدی و فراتر از توئیت زدن را نثار کشورمان می کردند. شاید گفته شود تاریخ و تمدن ایران زمین خود گواه است و با این
شیطنت ها لطمه ای به یکپارچگی و وحدت رویه ایرانیان وارد نخواهد  شد.
اما این اشتباهی بزرگ است چرا که در مسئله خلیج فارس می بینیم که هنوز برخی همسایگان جنوبی علیرغم انبوهی از مستندات تاریخی و نظامی و اقرار مقامات رسمی در مجامع بین المللی باز شاهد شیطنت هایی از جنس مالکیت عربی
هستیم.
لذا انتظار می رود تا دستگاه دیپلماسی کشورمان از این مسائل به سادگی عبور نکند و با شدت و جدیت آن را محکوم و واکنش نشان دهند و مراتب اعتراض خود را به طرف مقابل ابراز
نماید.
 باید متوجه بود که صبر استراتژیک با انفعال در مواجهه با اقدامات تحریک آمیز مناسب نیست و موجب تضعیف قدرت کشور و منافع ملی خواهد شد.

hamidasgari2020@yahoo.com