شكاف و افت كيفيت آموزشي در شبكه مجازي

با بروز بحران كرونا، بخش آموزش‌وپرورش در كشور ما، با چالشي بزرگ مواجه شد، چرا كه اين بخش، شامل تعداد بسيارزيادي دانش‌آموز مي‌شود كه در شرايط عادي حضوري ميليوني در مدارس داشتند و در مواجهه با بحران كرونا، اينك بايد خانه‌نشين شده و از محيط درس و آموزش دور مي‌ماندند.



با بروز بحران كرونا، بخش آموزش‌وپرورش در كشور ما، با چالشي بزرگ مواجه شد، چرا كه اين بخش، شامل تعداد بسيارزيادي دانش‌آموز مي‌شود كه در شرايط عادي حضوري ميليوني در مدارس داشتند و در مواجهه با بحران كرونا، اينك بايد خانه‌نشين شده و از محيط درس و آموزش دور مي‌ماندند. نظام آموزشی با شعار«مدارس و دانشگاه‌ها  تعطیل است،اما آموزش تعطیل نیست» به ميدان مبارزه با کرونا وارد شد. در همين راستا، ابتدا براي ادامه روند آموزش، از امكانات سيما استفاده شد و رفته‌رفته آموزش‌و‌پرورش، به فكر استفاده از فضاي مجازي و راه انداختن شبكه‌اي افتاد تا هرآموزگار
با شاگردان خود ارتباط دوسويه موثري داشته باشد و به‌تدريج، شبكه شاد براي دانش‌آموزان طراحي و به اجرا گذاشته شد؛ شبكه‌اي كه نيازاساسي به اينترنت و نيز دستگاه‌هايي مانند موبايل و تبلت دارد و به گفته مشاور وزیرآموزش‌و پرورش و مسئول شبکه شاد، درگيرمشكلاتي چون۱۰درصد کندی ورود، اشکالات نرم‌افزاری ۱۰درصد، عدم مدیریت برنامه‌ریزی و ترافیک ۱۰ درصد و آشنایی کم مدیران ۱۰درصد و کندی و سرعت15درصد و ورود به بانک اطلاعات پایه ۲۰درصد است. اما تحلیلگران نسبت به نتایج چنين روش آموزشي نگران‌اند؛ آموزش مجازی جایگزین خوبی برای کلاس درس نیست چون کودکان کمتر می‌آموزند و عادت یادگیری را فراموش می‌کنند؛ اما حتی این‌هم در دسترس برخي دانش‌آموزان نیست و تعداد زیادی دانش‌آموز در روستاها و مناطقی زندگی می‌کنند که زیر ساخت لازم برای دسترسی به اینترنت و آموزش مجازی را ندارد.
علاوه براین، خانواده‌های فقیر زیادی وجود دارند که قادر به تهیه گوشی هوشمند ساده هم نیستند و به اینترنت دسترسي ندارند. به این ترتیب کودکان خانواده‌های فقیر از کودکان خانواده‌های ثروتمند عقب می‌مانند.کودکانی که به مدرسه نمي‎روند-حدود 3 و نيم ميليون دانش‌آموز، 21درصد از كل دانش‌آموزان- با احتمال بیشتری در معرض سوءاستفاده، سوءتغذیه و مشکل سلامت روانی قراردارند و حتی ممکن است برای همیشه از تحصیل بازمانند. ادامه این روند، می‌تواند پایه‌های علمی دانش‌آموزان را ضعیف کرده و حتي موجب ترک تحصیل برخي از آن‌ها شود. اين ترك تحصيل براي دختران به معناي ازدواج زودرس و براي پسران به معناي ورود به بازار كار ارزان و گاه خطرناك است؛ دو نتيجه دردناك ترك تحصيل كه طبعا درآينده تبعات اجتماعي خاصي در پي داشته و هزينه‌هاي زيادي روي دست دولت خواهد گذاشت.