خبر

۰

تلاش آمريکا براي جلوگيري از ارسال محموله‌هاي نفتي ايران به ونزوئلا

    يک مقام دولت آمريکا با مطرح کردن اين ادعا که ايران به ونزوئلا سوخت مي‌فرستد گفت که دولت ترامپ در حال بررسي واکنش به اين اقدام است.به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه نشنال، اين مقام آمريکايي مدعي شد که آمريکا «تا حد زيادي اطمينان دارد» که دولت نيکولاس مادورو رئيس جمهور ونزئلا در ازاي دريافت سوخت چندين تن طلا به ايران مي‌دهد.

    او در ادامه اظهار کرد: اين [اقدام] نه تنها براي آمريکا غيرقابل پذيرش است بلکه در منطقه نيز پذيرفتني نيست و ما به دنبال اقداماتي هستيم که انجام دهيم.

    اين مقام آمريکايي همچنين گفت که گزينه‌هاي متعدد براي واکنش به اين اقدام به دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا ارائه خواهد شد.

    وقوع زلزله 6 و 4 دهم ريشتري در نوادا

    زلزله‌اي به قدرت شش و چهار دهم ريشتر غرب ايالت نوادا در آمريکا را لرزاند.

    به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه لس آنجلس تايمز، زلزله‌اي به قدرت شش و چهار دهم ريشتر روز ‌جمعه غرب ايالت نوادا در آمريکا را لرزاند.

    سازمان زمين‌شناسي آمريکا گزارش داد که اين زلزله در ساعت چهار و سه دقيقه صبح به وقت محلي در غرب اين ايالت و در مرز با ايالت کاليفرنيا روي داد.

    بنا به گزارش اين سازمان، زلزله مذکور در عمق هشت کيلومتري زمين روي داده است و دستکم شش پس‌لرزه به دنبال داشته است.

    پکن اعلام کرد:

    روابط باثبات ميان آمريکا و چين به سود هر دو کشور است

    وزارت خارجه چين اعلام کرد که روابط باثبات ميان پکن و واشنگتن به سود هر دو طرف است.

    به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري رويترز، وزارت خارجه چين اعلام کرد که روابط باثبات ميان پکن و واشنگتن به سود هر دو طرف است.

    اين در حالي است که «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهوري آمريکا پيشتر گفته بود که در زمينه اپيدمي کرونا از چين بسيار نااميد شده است و حتي ممکن است توافق تجاري با اين کشور را مورد بازبيني قرار دهد.

    سخنگوي وزارت خارجه چين در واکنش به اين اظهارات در نشستي خبري گفت که آمريکا براي حفظ روابط پايدار، با چين همکاري کند.

    طرح جديد سناي آمريکا براي اعمال فشار به چين

    سناي آمريکا طي تصويب طرحي خواستار فشار به دولت چين در زمينه سرکوب اقليت مسلمان ايغور شد.

    به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري رويترز، سناي آمريکا طي تصويب طرحي از دولت «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهوري ايالات متحده خواست تا در زمينه سرکوب اقليت ايغور به دولت چين فشار بياورد.

    اين طرح که «مارکو روبيو»، سناتور آمريکايي آن را مطرح کرده است، خواستار تحريم شدن کساني مي‌شود که در سرکوب اقليت مسلمان در چين نقش داشته‌اند. اين طرح به‌طور ويژه يکي از اعضاي حزب حاکم بر اين کشور را به اتهام «نقض حقوق بشر» هدف قرار داده است.

    اين طرح پس از تصويب در سنا بناست به مجلس نمايندگان فرستاده شود تا آن را تاييد و براي امضاي نهايي يا وتو براي ترامپ بفرستد. اين طرح در حالي تصويب مي‌شود که در پي شيوع ويروس کرونا روابط ميان چين و آمريکا بار ديگر تيره و تار شده است.

    پادشاه اردن: در صورت الحاق کرانه باختري، درگيري سختي با «اسرائيل» خواهيم داشت

    پادشاه اردن تهديد کرد که اگر رژيم صهيونيستي بخش‌هايي از کرانه باختري را به اراضي اشغالي الحاق کند، باعث درگيري بزرگي با اردن خواهد شد.

    به گزارش فارس، «عبدالله دوم» پادشاه اردن تأکيد کرد که راهکار دو دولتي بهترين راه براي حل بحران فلسطين است.

    وي در گفت‌وگو با روزنامه «ديراشپيگل» تصريح کرد، الان که همه جهان با ويروس کرونا درگير هستند، بايد همه براي مبارزه با اين دست به کار شوند، و بايد اين پرسش را مطرح کرد که آيا، اکنون زمان مناسبي براي انحلال يک دولت است يا خير.

    پادشاه اردن ادامه داد: «رهبران [سياسي] که نداي راهکار تک دولتي سر مي‌دهند، از تبعات آن اطلاعي ندارند. اينکه اگر تشکيلات خودگردان فلسطين از بين برود، چه اتفاقي رخ خواهد. قطعا شاهد هرج‌ومرج و افراطي‌گري بيشتر در منطقه خواهيم بود».

    واشنگتن‌پست:

    ترامپ، پمپئو را به ترک وزارت خارجه تشويق کرده است

    روزنامه واشنگتن‌پست نوشت که رئيس‌جمهوري آمريکا، وزير خارجه اين کشور را به ترک اين وزارتخانه و کانديداتوري در انتخابات سنا تشويق کرده است.

    به گزارش ايلنا به نقل از واشنگتن‌پست، «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا اخيرا «مايک پمپئو» وزير خارجه اين کشور را به ترک اين وزارتخانه و کانديداتوري در انتخابات سنا از حوزه کانزاس تشويق کرده ولي پمپئو اين درخواست را نپذيرفته است.

    بر اساس اين گزارش، ترامپ اين درخواست را حدود دو هفته قبل در نشستي دوجانبه با پمپئو مطرح کرده و گفته است که وي در صورتي کانديداتوري، قطعا مي‌تواند کرسي جمهوري‌خواهان در سنا را حفظ کند.درخواست ترامپ از پمپئو در حالي مطرح مي‌شود که پيش‌بيني‌ها حاکي از آن است که جمهوري‌خواهان در انتخابات پاييز آينده اکثريت خود را در سنا از دست خواهند داد و تضمين کسب حتي يک کرسي توسط پمپئو مي‌تواند نقش مهمي در معادلات قدرت ايفا کند.