طباطبایی: یک باخت ملاک ارزیابی نباشد

وزارت ورزش پیگیر وضعیت تیم ملی بسکتبال؛

طباطبایی: یک باخت ملاک ارزیابی نباشد


رئیس فدراسیون بسکتبال با بیان اینکه وزارت ورزش وضعیت تیم ملی را بعد از انتخابی کاپ آسیا و برای المپیک پیگیری کرده، تاکید کرد که یک بازی و باخت در آن نمی‌تواند ملاک درستی برای ارزیابی باشد.
رامین طباطبایی در گفتگو با مهر و در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت تیم ملی بسکتبال و ارزیابی احتمالی این تیم بعد از پنجره دوم رقابت‌های انتخابی کاپ آسیا، به پیگیری شفاهی وزارت ورزش در این زمینه اشاره و تاکید کرد که زیر سوال بردن عملکرد تیم ملی به خاطر تنها یک باخت عادلانه و منصفانه نیست.
وی گفت: اتفاقاً وزارت ورزش هم از طریق معاون امور قهرمانی پیگیر وضعیت تیم ملی بسکتبال بعد از انتخابی کاپ آسیا بود. وی
(مهدی علی نژاد) طی تماسی جویای عملکرد تیم ملی و نتایج به دست آمده در قطر بود. ما هم تاکید داشتیم که ارزیابی عملکرد ملی پوشان توسط کمیته فنی در برنامه است اما به صورت کلی زیر سوال بردن یک تیم و عملکردش به خاطر تنها یک باخت دور از انصاف است.
رئیس فدراسیون بسکتبال با اشاره به عملکرد تیم ملی در رویدادهای برگزار شده طی سال گذشته خاطرنشان کرد: تیم ملی با کسب مجوز لازم به رقابت‌های جام جهانی چین راه یافت و در همین مسابقات برای المپیک کسب سهمیه کرد. دستیابی به دو سهمیه جهانی و المپیکی از مسیر سخت و دشواری به دست آمد. اینکه بخواهیم با یک نتیجه کل عملکرد یک تیم را خدشه دار کنیم عادلانه و منصفانه نیست و وزارت ورزش هم اشراف کامل را به این مسئله دارد.
طباطبایی در این زمینه ادامه داد: سال ۲۰۱۱ و در میدانی که تیم ملی بسکتبال می‌توانست از آن برای المپیک ۲۰۱۲ لندن کسب سهمیه کند در دیداری دور از انتظار به اردن باخت و پنجم شد. این نتیجه توسط تیمی رقم خورد که نسل طلایی بسکتبال را در اختیار داشت. به خاطر آن نتیجه بسکتبال از یک تجربه جدید المپیک بازماند اما دلیل نمی‌شود عملکرد آن نسل و بازیکنانش به طور کلی کتمان شود. حکایت امروز تیم ملی هم همین است و اینکه برخی به دنبال دشمنی با تیم ملی و تخریب این تیم، مربیان و بازیکنانش هستند.
وی تاکید کرد: در ورزش نمی‌توان ملاک ثابتی را برای ارزیابی برد
یا باخت متصور شد. مهم خودِ ارزیابی کردن است و اینکه با توجه به نتیجه آن تصمیمات درستی اتخاذ شود. کاری که فدراسیون انجام آن را در رابطه با چگونگی حضور تیم ملی در پنجره دوم انتخابی کاپ آسیا و به خصوص شکست برابر سوریه در برنامه قرار داده است.
«پیش از این هم از تشکیل کمیته فنی برای ارزیابی عملکرد تیم ملی خبر داده بودید. بعد از گذشت سه هفته این اقدام انجام شده است؟»، وی در پاسخ به این پرسش گفت: از برخی اعضای کمیته فنی مانند آقایان کبیر، لارودی، سلیمانی و قاسمی و همچنین خانم کلاهی نظرات شخصی در مورد تیم ملی و عملکردش در قطر گرفته شده است تا با بررسی آنها به
جمع بندی کلی در این زمینه برسیم. قطعاً نتیجه هم در چگونگی آماده سازی تیم ملی برای پنجره سوم تاثیرگذار می‌شود.
رئیس فدراسیون بسکتبال همچنین در پاسخ به این پرسش که «نتیجه به وزارت ورزش هم اعلام شده یا می‌شود؟»، تاکید کرد: البته وزارت ورزش به صورت مکتوب موضوعی را پیگیری نکرده است که بخواهیم به آن پاسخ دهیم اما این وظیفه فدراسیون است که در مورد برد یا باخت تیم ملی تحلیل داشته باشد و نتیجه را به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم اعلام کند.
طباطبایی که پیش از برنامه فدراسیون بسکتبال مبنی بر «طرح شکایت به فیبا آسیا به خاطر استفاده از داوران عرب در انتخابی کاپ آسیا» خبر داده بود، گفت: شکایت خود را در این زمینه به صورت رسمی به فیبا آسیا اعلام کردیم. امیدواریم برای پنجره سوم انتخابی کاپ آسیا از داوران حرفه‌ای تر و کار بلدتر استفاده شود.
تیم ملی بسکتبال در جریان رقابت‌های انتخابی کاپ آسیا و پنجره دوم این مسابقات که به میزبانی قطر برگزار شد، ۱۰ آذرماه مقابل سوریه متحمل شکست ۷۷ به ۷۰ شد. دو روز پیش از این دیدار ملی پوشان کشورمان در رقابت‌ها با عربستان صاحب برتری ۷۱ بر ۶۴ شده بودند.