رابطه معكوس افزايش وام ازدواج و ازدواج جوانان

وام ازدواج، در كنار ديگر وام‌هايي از اين دست، قراراست مشكل ازدواج جواناني را كه به سن ازدواج و بلوغ فكري لازم براي اداره يك خانواده رسيده‌اند را حل كند. در حالي‌كه به نظر مي‎رسد برخي مسئولان بايد به حل مشكل تورم و گراني و كنترل آن، بپردازند، نه اين كه با انواع وام‌ها، بار بيشتري بر دوش مردم بگذارند؛ وام‌ها را افزايش مي‌دهند. جوانان براي شروع يك زندگي ساده و پائين‌تر از حد معمول، به انواع وام‌هاي مختلف نياز دارند و بايد بيش از نيمي از درآمد دونفره خود را صرف اقساط اين وام‌ها كنند. خبر اين است كه مجلس ۱۰۰ ميليوني شدن وام ازدواج را براي سال ۱۴۰۰ تصويب كرده است، به اين ترتيب يك زوج در شُرف ازدواج مي‌توانند ۲۰۰ ميليون تومان وام بگيرند با سود ۴درصد و بازپرداخت ده ساله، اين زوج در طول ده سال، و با پرداخت ماهانه دو ميليون و ۲۰۰ هزار تومان، بايد ۲۸۰ ميليون تومان به بانك مسكن پس دهند. البته يكي از مهم‌ترين شرط‌هاي اعطاي اين وام، احراز توانایی مالی متقاضیان در بازپرداخت اقساط براساس ضوابط جاری بانک است، و اين يعني متقاضيان بايد شاغل باشند و سقف دستمزدشان، به گونه‌اي باشد كه بتوانند از عهده بازپرداخت وام برآيند كه طبعا با توجه به وضعيت اشتغال و تعداد روزافزون جوانان بيكار، كمتر جواني اين شرط را داراست.

رابطه معكوس افزايش وام ازدواج و ازدواج جوانان

وام ازدواج، در كنار ديگر وام‌هايي از اين دست، قراراست مشكل ازدواج جواناني را كه به سن ازدواج  و بلوغ فكري لازم براي اداره يك خانواده رسيده‌اند را حل كند. در حالي‌كه به نظر مي‎رسد برخي مسئولان بايد به حل مشكل تورم و گراني و كنترل آن، بپردازند، نه اين كه با انواع وام‌ها، بار بيشتري بر دوش مردم بگذارند؛ وام‌ها را افزايش مي‌دهند. جوانان براي شروع يك زندگي ساده و پائين‌تر از حد معمول، به انواع وام‌هاي مختلف نياز دارند و بايد بيش از نيمي از درآمد دونفره خود را صرف اقساط اين وام‌ها كنند. خبر اين است كه مجلس 100 ميليوني شدن وام ازدواج را براي سال 1400 تصويب كرده است، به اين ترتيب يك زوج در شُرف ازدواج مي‌توانند 200 ميليون تومان وام بگيرند با سود 4درصد و بازپرداخت ده ساله، اين زوج در طول ده سال، و با پرداخت ماهانه دو ميليون و 200 هزار تومان، بايد 280 ميليون تومان به بانك مسكن پس دهند. البته يكي از مهم‌ترين شرط‌هاي اعطاي اين وام، احراز توانایی مالی متقاضیان در بازپرداخت اقساط براساس ضوابط جاری بانک است، و اين يعني متقاضيان بايد شاغل باشند و سقف دستمزدشان، به گونه‌اي باشد كه بتوانند از عهده بازپرداخت وام برآيند كه طبعا با توجه به وضعيت اشتغال و تعداد روزافزون جوانان بيكار، كمتر جواني اين شرط را داراست.
معاون امور جوانان وزیر ورزش‌وجوانان هم با اشاره به مبلغ تعیین شده در بودجه 1400 برای وام ازدواج گفته:«امیدوارم قانون‎گذار دستورالعمل مناسبی برای پرداخت وام ازدواج جهت جلوگیری از سوءاستفاده‎های ایجاد شده از این وام را تدوین کند. آمارها نشان می‌دهند در ۳ سال گذشته علی‌رغم افزایش وام ازدواج و به روزرسانی پرداخت‌ها، شاهد افزایش میزان ازدواج در کشور نبودیم بنابراین باید در یک اقدام اساسی مشوق‌های دائمی مانند اشتغال ایمن و مسکن ارزان را در جهت تحکیم بنیاد خانواده ایجاد کنیم.»
 اما يك نگاه اجمالي به نحوه ارائه اين وام‌ها در طول اين چند سال نشان مي‌دهد كه افراد مورد هدف اين وام، يعني جواناني كه شرعا و عرفا به سن ازدواج رسيده‌اند، نبوده‌اند. وام ازدواج اغلب مورد سوءاستفاده والدين قرار گرفته و كودك‌همسري را افزايش داده، برخي افراد نيز براي دست يافتن به اين وام، ازدواج صوري انجام مي‌دهند.