سارقان جوان امروز و آينده كشور

شايد سخن‌گفتن از افزايش سرقت‎هاي خُرد توام با خشونت، تا حدودي تكراري به نظر برسد، اما همين تكراري بودن اين مسئله، بدان معناست كه رويكردي جدي و عاجل در جهت كنترل آن وجود ندارد و هر روز بر تعداد شهرونداني كه به‌نحوي قرباني اين افراد معمولا جوان، مي‌شوند، افزوده مي‎شود.

شايد سخن‌گفتن از افزايش سرقت‎هاي خُرد توام با خشونت، تا حدودي تكراري به نظر برسد، اما همين تكراري بودن اين مسئله، بدان معناست كه رويكردي جدي و عاجل در جهت كنترل آن وجود ندارد و هر روز بر تعداد شهرونداني كه به‌نحوي قرباني اين افراد معمولا جوان، مي‌شوند، افزوده مي‎شود. سارقان خُرد اغلب جواناني هستند كه در جست‌وجوي كار، به بن‌بست خورده‌اند و شوربختانه تنها راه باقي‌مانده براي تأمين معيشت را در سرقت يافته‌اند، اينان اغلب باراولي‌هايي هستند كه هرچند گاهي دستگير هم مي‌شوند، اما به اذعان نيروي انتظامي، تعداد اين افراد آن‌قدر زياد است كه معمولا بيش از يكي دو روز در بازداشت نمي‌مانند.سرقت اگرچه عملي سخت است و با هزار دلهره و اضطراب همراه است، اما با پول بادآورده‌اي كه نصيب فرد سارق مي‌كند، اين ذهنيت را در او پايدار مي‌كند كه براي به‌دست آوردن پول، لازم نيست تن به كار بدهد. اما اين تنها يك بعد ماجراست؛ نكته ديگر در اين رابطه، افزايش تعداد سارقان جوان باراولي است، كه قرار است آينده اين سرزمين با وجود آنان شكل بگيرد. طبعا مهم‌ترين دليل اقدام به چنين سرقت‌هايي، بيكاري و مشكلات معيشتي است كه بايد به‌طورعاجل به اين مهم رسيدگي شود. نكته مهم ديگر مسلح بودن اين افراد است، سارقان چه باراولي و چه سابقه‌دار، به انواع و اقسام سلاح‌هاي سردي مانند قمه‌هاي ريز و درشت و حتي سلاح‌هاي گرم مجهزند. حال پرسش اين‌جاست كه چگونه اين افراد به‌راحتي به چنين سلاح‌هايي دسترسي دارند و مي‌توانند آن‌ها را تهيه و در ملاءعام با خود حمل كنند و مخل امنيت جاني مردم شوند. اغلب گوشي و كيف‌قاپ‌ها اخيرا به‌شدت به قربانيان خود صدمه مي‌زنند، چه قرباني مقاومت كند و چه نكند، مورد ضرب‌وجرح خونين قرار مي‌گيرد تا نتواند سارق را تعقيب كند.
رواج روزافزون سرقت‌هاي خشونت‌بار، مشكل حاد جامعه امروز ماست كه اگر خيلي زود به آن رسيدگي نشود، مي‌تواند آينده اين سرزمين را تهديد كند.