راه اندازی رشته سینما در دو مقطع کارشناسی و ارشد دانشگاه تهران

معاون فرهنگی دانشگاه:

معاون فرهنگی دانشگاه تهران از راه اندازی دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته سینما در این دانشگاه خبر داد و گفت: تاسیس دوره دکترای مطالعات سینمایی، در کنار مقاطع موجود کارشناسی و کارشناسی ارشد خواهد توانست تا حد بسیاری به نیازهای واقعی علمی این هنر در کشور پاسخ دهد.


معاون فرهنگی دانشگاه تهران از راه اندازی دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته سینما در این دانشگاه خبر داد و گفت: تاسیس دوره دکترای مطالعات سینمایی، در کنار مقاطع موجود کارشناسی و  کارشناسی ارشد خواهد توانست تا حد بسیاری به نیازهای واقعی علمی این هنر در کشور پاسخ دهد.
به گزارش ایسنا، دکتر مجید سرسنگی در جلسه ۱۸۹ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه سینما در جهان معاصر پای خود را از یک هنر فراتر گذاشته و تبدیل به رسانه‌ای پرقدرت شده که قادر است تاثیری عمیق بر جریانات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشورها بگذارد، گفت:سرگرمی نخستین و مهمترین کارکرد این هنر بوده است، اما اینک تولیدکنندگان فیلم در ورای عنصر سرگرمی به دنبال اهداف مهم دیگری هستند و از توان این هنر و مقبولیت آن در بین جوامع بشری برای دستیابی به مقاصد پیچیده‌تر بهره می‌برند.
وی ادامه داد: گسترش روزافزون این هنر و خصوصاً اقبال نسل جوان به آن باعث شده است بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان دست به راه‌اندازی رشته‌های گوناگون مرتبط با سینما بزنند و دوره‌های متنوعی را در رابطه با این هنر و نیز دوره‌های بین رشته‌ای مرتبط با سینما تاسیس کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: در ایران دوره‌های دانشگاهی سینما بنا بر ضرورت پاسخگویی به نیازها و درخواست‌های علاقمندان این هنر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد راه‌اندازی شده است.
وی اظهار کرد: متاسفانه علیرغم پویایی سینمای ایران و درخشش سینماگران در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی هنوز نیازهای علمی این رشته در داخل کشور به درستی تامین نشده است و سینمای ایران از عدم وجود نظریه‌پردازی و بنا نهادن ساختارهای علمی یک سینمای ملی رنج می‌برد.
دکتر سرسنگی افزود: تاسیس دوره دکترای مطالعات سینمایی، در کنار مقاطع موجود کارشناسی و کارشناسی ارشد خواهد توانست تا حد بسیاری به نیازهای واقعی علمی این هنر در کشور پاسخ دهد و سینماگران ایرانی را برای تولید آثار فاخر بر مبنای نظریه‌های جدید و بومی این هنر و یافتن زبانی بین‌المللی برای ارائه مفاهیم ناب و متاثر از ارزش‌های ایرانی و اسلامی یاری کند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه نیز با بیان اینکه در اکثر دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا رشته سینما را در حدی که ph.D گرفته شود نگاه نمی‌کنند، گفت: دوره مربوط به ph.D شامل سینما نمی‌شود، چون سینما بنیادش یک رشته
 فنی و حرفه‌ای است و مانند بسیاری از رشته‌های فنی و حرفه‌ای که حداکثر تا ارشد هستند، نیازی به دوره دکتری ندارد.