امکان دارد پروتکل الحاقی را متوقف کنیم

ربیعی در نشست خبری:

سخنگوی دولت گفت: اگر تعهدات طرف‌های برجام اجرا نشود، ناچاریم طبق قانون پروتکل الحاقی را در اسفند ماه متوقف و میزان بازرسی‌های آژانس را محدود کنیم.


سخنگوی دولت گفت: اگر تعهدات طرف‌های برجام اجرا نشود، ناچاریم طبق قانون پروتکل الحاقی را در اسفند ماه متوقف و میزان بازرسی‌های آژانس را محدود کنیم.
به گزارش  مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برگزار شد. در ابتدای جلسه پیرامون لایحه بودجه تقدیمی از سوی دولت و مباحثات اولیه کمیسیون تلفیق پیرامون لایحه و برخی تغییرات مطرح شده بحث و بررسی صورت گرفت.
ربیعی افزود: با توجه به ضرورت نزدیک شدن دیدگاه‌ها و اجتناب از اختلافات احتمالی، اعضای جلسه متفق بودند که راه حل، هماهنگی و مفاهمه است، لذا تصمیم گرفته شد جلسات مشترکی بین اعضای اقتصادی دولت و تعدادی از نمایندگان کمیسیون تلفیق در خصوص منابع و سپس مصارف تشکیل شود. طرفین استدلال‌های یکدیگر را شنیده تا زمینه نزدیکی دیدگاه‌ها فراهم شود.
 تعهدات طرف‌های برجام اجرا نشود، پروتکل الحاقی متوقف می‌شود
ربیعی در پاسخ به سوالی درخصوص قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها و موضع دولت درباره بند مربوط به توقف پروتکل الحاقی چیست؟، گفت: اولاً آئین نامه اجرایی این قانون ابطال نشده است. این آئین نامه در چارچوب صلاحیت‌های هیئت وزیران و به موجب اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب شده است. اگر مواردی از آئین نامه‌ها با قانون مغایرت داشته باشد، مجلس برای بررسی بیشتر به دولت می‌فرستد. در این مورد هم آئین نامه توسط هیئت تطبیق مجلس بررسی شده و ایراداتی که تشخیص دادند به دولت ارسال شده و دولت هم این موارد را اصلاح خواهد کرد.
وی گفت: دولت در مجموع این قانون را مفید نمی‌دانسته اما اکنون آن را لازم الاجرا می‌داند. در اسفند ماه اگر شرایط مجلس محقق نشود، دولت ناگزیر است که قانون و بخش پروتکل الحاقی را اجرا کند. این پروتکل تاکنون به صورت داوطلبانه اجرا می‌شده است و ما ناچاریم درصورت عدم تحقق شرایط مدنظر قانون، آن را متوقف کنیم.