انتظار اقدامات پيشگيرانه و استفاده از مستندات مختلف در نيروي انتظامي

بی‎شک رشد و توسعه اخلاقي، فرهنگي، اقتصادي و ... سرمایه انسانی در شرایط محافظت شده، امكان‌پذيرمي‌شود. حضور فعال و پررنگ نيروهاي انتظامي در سطح شهر است که مي‌تواند تاثير بسياري بر كاهش پدیده بزه‌کاری‌هايي به‌وي‍ژه ازنوع خفت‌گيري‌هاي مختلف داشته باشد كه مدتي است در برخي شهرها، به‌خصوص تهران افزايش يافته. يكي از مهم‌ترين رويكردهاي كشورهاي مختلف در زمينه بزهكاري، استفاده از راهبرد پیشگیری‌هاي اجتماعی است واين وظيفه را دولت‌ها بر دوش نيروهاي انتظامي گذاشته‌اند؛ درراستاي اين پيشگيري‌ها، نيروهاي پليس و انتظامي وظيفه آموزش شهروندان و به ويژه دانش‌آموزان را نيز برعهده دارند و در فرهنگ‌سازي در اين زمينه نقش مهمي ايفا مي‌كنند.

انتظار اقدامات پيشگيرانه و استفاده از مستندات مختلف در نيروي انتظامي

بی‎شک رشد و توسعه اخلاقي، فرهنگي، اقتصادي و ... سرمایه انسانی در شرایط محافظت شده، امكان‌پذيرمي‌شود. حضور فعال و پررنگ نيروهاي انتظامي در سطح شهر است که مي‌تواند تاثير بسياري بر كاهش پدیده بزه‌کاری‌هايي به‌وي‍ژه ازنوع خفت‌گيري‌هاي مختلف داشته باشد كه مدتي است در برخي شهرها، به‌خصوص تهران افزايش يافته. يكي از مهم‌ترين رويكردهاي كشورهاي مختلف در زمينه بزهكاري، استفاده از راهبرد پیشگیری‌هاي اجتماعی است واين وظيفه را  دولت‌ها بر دوش نيروهاي انتظامي گذاشته‌اند؛ درراستاي اين پيشگيري‌ها، نيروهاي پليس و انتظامي وظيفه آموزش شهروندان و به ويژه دانش‌آموزان را نيز برعهده دارند و در فرهنگ‌سازي در اين زمينه نقش مهمي ايفا مي‌كنند.
اما نكته مهم در كشور ما جداي از انتظار آموزش و فرهنگ‌سازي، مسئله حضور افراد نيروي انتظامي در سطح شهر است؛ چرا كه به نظر مي‌رسد با سپردن بيشترمقداري ازكار اين نيروها به دوربين‌ها و لاجرم افزايش تعداد دوربين‌هاي انتظامي در شهر، مردم با مسائل غامضي مواجه شده‌اند. اول اين‌كه دوربين براي بررسي صحنه جرم، تاخير دارد، چون دوربين بر خط و مداربسته‌اي نيست كه افرادي در جايي پشت مانيتور نشسته باشند و بالافاصله نيروهاي لازم را به صحنه جرم بفرستند، دوربين‌ها فقط كار ضبط و ثبت را انجام مي‌دهند و بدين ترتيب دستگيري مجرمان به تأخير مي‌افتد اما قربانيان آسيب‌ديده و مالباخته برجاي مي‌مانند. از طرفي، برخي افراد با مخدوش كردن شماره‌هاي پلاك خودروي خود، موجب خطاي تصويربرداري دراين دوربين‌ها مي‌شوند، زيرا دقت دوربين در آن حد نيست كه مشخص كند شماره‌اي كه با زبردستي، مخدوش شده واقعي نيست و در اين ميان افرادي به اشتباه جريمه مي‌شوند و وقتي براي اعتراض به مراكز نيروي انتظامي مراجعه مي‌كنند، پاسخ لازم و رسيدگي‌هاي مقتضي را آنچنان كه بايدوشايد دريافت نمي‌كنند، چون ملاك جريمه كردن، عكس‌ها و فيلم‌هاي ضبط شده دوربين است. در حالي‌كه بايد مستندات ديگري هم در اين زمينه مورد بررسي قرارگيرند. به اين ترتيب گويا افزايش تعداد دوربين‌ها و جايگزين كردن آن‌ها به جاي افراد، مشكل برخي شهروندان را افزايش داده و انتظار مي‌رود در اين مورد امعان نظربيشتري صورت گيرد.