اعتراض سازمان جهانی بهداشت به توزیع واکسن کرونا

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت:

این عدالت نیست که جوانترها و افراد سالم در کشورهای متمول پیش از افراد درمعرض خطر و سالمند کشورهای فقیر واکسن کرونا بزنند.

اعتراض سازمان جهانی بهداشت به توزیع واکسن کرونا

این عدالت نیست که جوانترها و افراد سالم در کشورهای متمول پیش از افراد درمعرض خطر و سالمند کشورهای فقیر واکسن کرونا بزنند.
دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با انتقاد شدید از نحوه توزیع واکسن کرونا در جهان گفته کشورهای متمول بدون توجه به نیازهای جهانی خود را در الویت قرار داده‌اند و با رویکرد «اول-من» برای خرید عمده واکسن خیز برداشته‌اند. این در حالی است که به گفته دبلیو-اچ-او بسیاری از سالمندان در کشورهای فقیر چشم به راه واکسنی مانده‌اند که جوانان تندرست در کشورهای ثروتمند دریافت می‌کنند.
 به گزارش بی بی سی؛ دکتر تدروس آهانوم گیبرسیوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، گفت این عدالت نیست که جوانترها و افراد سالم در کشورهای متمول پیش از افراد درمعرض خطر و سالمند کشورهای فقیر واکسن کرونا بزنند.
او گفته تاکنون ۳۹ میلیون دوز از واکسن‌های تولید شده میان ۴۹ کشور متمول جهان توزیع شده و این در حالی است که یک کشور فقیر تنها ۲۵ دوز دریافت کرده است.
تاکنون چین، بریتانیا، آمریکا، روسیه و هند کشورهایی هستند که موفق به تولید واکسن موثر کرونا شده‌اند و تقریبا همه آنها اولویت را به مصرف داخلی واکسن در کشورهای خود داده‌اند.
انتقاد سازمان جهانی بهداشت از روند توزیع واکسن کرونا در جهان در حالی صورت گرفته که خود این نهاد سازمان ملل متحد به همراه چین به علت نحوه مواجهه با شیوع واکسن کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰ مورد انتقاد شدید قرار دارند.
سازمان جهانی بهداشت و چین که عملکرد آنها را یک کمیته مستقل سازمان ملل متحد مورد ارزیابی قرار داده متهم‌اند که چرا وضعیت شیوع و گسترش ویروس کرونا در ماه‌های نخست را با تعلل اعلام کرده‌اند.
سازمان جهانی بهداشت همچنین به علت تحت فشار نگذاشتن چین برای اقدامات فوری مقابله با کرونا تحت انتقاد شدید قرار دارد.