تكليف مزارع پرورش ماهي با مجوز پرورش ماهي تيلاپيا چيست؟

ماهي «تیلاپیا» یکی از ۱۰۰ گونه مهاجم شناخته شده در جهان است که با وجود جثه کوچک، به دلیل همه‌چیزخوار بودن، تکثیر زیاد، مقاومت بسیار نسبت به شرایط محیطی و کنترل دشوار، عرصه را بر گونه‌های بومی تنگ می‌کند. اما نكته قابل تامل اين است كه با وجود چنين ويژگي‌هاي خاصي، اين ماهي در حالي‌كه بومي ايران هم نيست، در سال‌هاي گذشته، برخي مزارع پرورش ماهي، اقدام به پرورش اين گونه كردند و كاربه‌جايي رسيد كه پاي اين ماهي به برخي از تالاب‌هاي ايران نيز بازشده و موجب از بين‌رفتن گونه‌هاي گياهي و جانوري تلاب‌ها شد. به همين دليل قرار شد از سال ۹۵ پرورش اين ماهي در داخل كشور به‌طور كلي ممنوع شده و مجوزي براي پرورش تيلاپيا صادر نشود. کارشناس دفتر آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست نيز گفته است تایید نهایی مجوز پرورش تیلاپیا در کشور با سازمان محیط زیست است و این سازمان مخالفت خود را با صدور مجوز، بارها اعلام کرده است. به گفته همين مقام ماهی تیلاپیا از نظر کیفیت غذایی بسیار نازل است و ارزش غذایی قابل توجهی مانند بقیه ماهی‌ها ندارد.


ماهي «تیلاپیا» یکی از ۱۰۰ گونه مهاجم شناخته شده در جهان است که با وجود جثه کوچک، به دلیل همه‌چیزخوار بودن، تکثیر زیاد، مقاومت بسیار نسبت به شرایط محیطی و کنترل دشوار، عرصه را بر گونه‌های بومی تنگ می‌کند. اما نكته قابل تامل اين است كه با وجود چنين ويژگي‌هاي خاصي، اين ماهي در حالي‌كه بومي ايران هم نيست، در سال‌هاي گذشته، برخي مزارع پرورش ماهي، اقدام به پرورش اين گونه كردند و كاربه‌جايي رسيد كه پاي اين ماهي به برخي از تالاب‌هاي ايران نيز بازشده و موجب از بين‌رفتن گونه‌هاي گياهي و جانوري تلاب‌ها شد. به همين دليل قرار شد از سال 95 پرورش اين ماهي در داخل كشور به‌طور كلي ممنوع شده و مجوزي براي پرورش تيلاپيا صادر نشود. کارشناس دفتر آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست نيز گفته است تایید نهایی مجوز پرورش تیلاپیا در کشور با سازمان محیط زیست است و این سازمان مخالفت خود را با صدور مجوز، بارها اعلام کرده است. به گفته همين مقام ماهی تیلاپیا از نظر کیفیت غذایی بسیار نازل است و ارزش غذایی قابل توجهی مانند بقیه ماهی‌ها ندارد.
در اين مورد لازم است به گزارش سازمان غذا ودارو (FDA) نيز اشاره كنيم كه در مورد اين ماهي اعلام كرده است:«تیلاپیای پرورشی در چین از فضولات حیوانات اهلی تغذیه می‌کند.اگرچه استفاده از این روش سبب می‌شود تیلاپیا به قیمت ارزان‌تر وارد بازارشود، اما خطرآلوده‌شدن آن نیز وجود دارد. باکتری‌هایی مانند سالمونلا که در فضولات حیوانی یافت می‌شوند، به‌راحتی می‌توانند آب و ماهی پرورش‌یافته در آن‌را آلوده کنند. مصرف ماهی آلوده نیز خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از مسمومیت غذایی را افزایش خواهد داد.» به همين دليل وارد كردن اين ماهي نيز از سال 96 در ايران ممنوع شده است. اما هنوز شايعاتي مبني بر صدور مجوز براي پرورش اين ماهي و وارد كردن آن وجود دارد كه اميد است در حد شايعه باقي بماند.