جریمه کرونایی تردد در ساعات ممنوع صرف چه خواهد شد؟

مدتی است در برخی شهرها، برای کنترل تردد خودروهای شخصی-احتمالا در جهت جلوگیری از مهمانی‌رفتن و شب‌نشینی مردم در بحران کرونا-جریمه‌ای ۲۰۰ هزارتومانی در نظر گرفته شده است. برخی از مردم که کارشان معمولا تا پاسی از شب طول می‌کشد و ناچارند در محدوده ساعات ممنوع تردد کنند، مشمول پرداخت این جریمه می‌شوند، جریمه‌ای که احتمالا هرشب به شماره خودروی شان، ثبت می‌شود و احتمالا در نهایت گریز و چاره‌ای از پرداخت ندارند.


مدتی است در برخی شهرها، برای کنترل تردد خودروهای شخصی-احتمالا در جهت جلوگیری از مهمانی‌رفتن و شب‌نشینی مردم در بحران کرونا-جریمه‌ای 200 هزارتومانی در نظر گرفته شده است.  برخی از مردم که کارشان معمولا تا پاسی از شب طول می‌کشد و ناچارند در محدوده ساعات ممنوع تردد کنند، مشمول پرداخت این جریمه می‌شوند، جریمه‌ای که احتمالا هرشب به شماره خودروی شان، ثبت می‌شود و احتمالا در نهایت گریز و چاره‌ای از پرداخت ندارند.
لاجرم محدودکردن تردد خودروهای شخصی در ساعاتی خاص، ممکن است برای عده‌ای از مردم فرقی نکند، چون خسته از کار روزانه به خانه بازمی‌گردند و وضعیت اقتصادی هم به گونه‌ای است که مردم دیگر کمتر برای خرید از خانه خارج می‌شوند. اما همین محدودیت برای برخی دیگر که وضعیت کاری متفاوتی دارند، بار سنگین مالی در پی داشته است. درطول مدتی که  محدوده ساعات تردد در حال اجراست، به گفته استاندار تهران در حدود ۲ میلیون و
۲۰۰ هزار خودرو در کشور شامل جریمه ۲۰۰ هزار تومانی شده‌اند، این میزان جریمه، در مجموع مبلغی می‌شود در حدود ۴۴۰ میلیارد تومان!  بگذریم از این‌که با وجود قرار داشتن کشورمان در رتبه نامناسبی کنترل کووید19، آقای استاندار معتقد است این روش مداخله موثری بوده که توانسته نقش به‌سزایی در کاهش زنجیره ابتلا داشته باشد. اما به نظر می‌رسد در عین حال این روش، در رسیدن به درآمدی چنان کلان هم نقش موثری داشته است که حالا بر سر تقسیم آن اختلافاتی به‌وجود آمده است؛ چرا که قرار بود این جریمه‌ها، به دلایل مختلفی که البته منطقی و پسندیده هم بوده و هستند، به وزارت بهداشت تعلق گیرد تا در زمینه کنترل این پاندمی، تأمین دارو و تجهیزات مورد نیاز مصرف کند. اما هنوز خبری از عملی‌شدن چنین تصمیمی منتشر نشده است و اطلاعات دیگری در مورد نحوه هزینه‌کرد این مبلغ کلان در دست نیست.