اين‌هم از چاي دانه كتان!

اگر اهل خوردن چای گیاهی یا انواع دمنوش هستید، چای تخم کتان نیز می‌تواند یک انتخاب خوش‌طعم و در عین حال سودمند برای ما باشد.



اگر اهل خوردن چای گیاهی یا انواع دمنوش هستید، چای تخم کتان نیز می‌تواند یک انتخاب خوش‌طعم و در عین حال سودمند برای ما باشد.
تخم کتان محصول درخت کتان است و قرن‌هاست که در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. تخم کتان حاوی ترکیباتی است که می‌توانند به حمایت از سلامت قلب، جلوگیری از سرطان و سایر مزایای سلامتی احتمالی کمک کنند.
- فواید قلبی و عروقی: تخم کتان و چای تخم کتان حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 اشباع نشده به همراه گروهی از ترکیبات طبیعی به نام لیگنان هستند، این‌ها ترکیباتی هستند که دارای فعالیت زیستی هستند. نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سرشار از تخم کتان برای قلب مفید است، مصرف این دانه پرارزش به‌طور بالقوه به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند و احتمالاً خطر تصلب شرایین (آترواسکلروزیس) و سایر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.
- خواص ضد سرطان: اسیدهای چرب امگا 3 و لیگنان موجود در تخم کتان هر دو آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌توانند از سلول‌ها و بافت‌های ما در برابر رادیکال‌های آزاد، که در هنگام قرار گرفتن در معرض سموم یا در هنگام تابش نور خورشید در پوست ایجاد می‌شوند، محافظت کنند. با گذشت زمان، رادیکال‌های آزاد می‌توانند به DNA آسیب برسانند و احتمالاً خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد.
-کاهش قند خون: ترکیبات موجود در چای تخم کتان می‌تواند بالارفتن قند خون که پس از خوردن غذا اتفاق می‌افتد را کندتر کرده و یا کاهش دهد، به‌علاوه ، این ترکیبات مفید به‌طور بالقوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را نیز کاهش می‌دهد.افرادی‌که عصاره تخم کتان مصرف مي‌كنند، علاوه بر بهبود سطح کلسترول، شاهد کاهش قابل توجه قند خون نیز هستند.
-عوارض جانبی مصرف دانه کتان: روزانه حدود حداکثر 50 گرم دانه کتان له شده برای افراد سالم بی‌خطر تلقی می‌شود، اما اگر فردي باردار است و یا بچه شیر می‌دهد، بهتر است چای تخم کتان ننوشد. خوردن این چای گیاهی ممکن است در افرادی که به گیاه کتان حساسیت دارند واکنش ایجاد کرده و هم‌چنین ممکن است برخی از ناراحتی‌های گوارشی خفیف را نیز بروز دهد.
بهتر است قبل از نوشیدن منظم چای تخم کتان و قراردادن آن در برنامه غذایی روتین، درمورد مصرف آن با پزشک مشورت کنید.
-طرز تهیه چای دانه کتان: تخم کتان در فرم‌های دانه‌های کامل یا آسیاب‌شده، و یا چای کیسه‌ای در دسترس است.برای تهیه چای
تخم کتان، يك قاشق چای‌خوری تخم کتان آسیاب‌شده را در حدود يك فنجان آب‌جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه دم کنید. سپس آن‌را صاف کنيد و در صورت تمایل مقداری دارچین یا عسل به آن اضافه کنید تا طعم بیشتری به خود بگیرد.