يك نكته از هزاران

روتیتر خبر ویژه

هنوز در دشت‌ها و روستاها و برخی دیگر از مناطقی که روزگاری درگیر جنگ و در واقع جبهه جنگ بودند، زمین‌هایی هستند پر از مین‌های کاشته شده‌ای که فرصت خنثی شدن آن‌ها یا پیش نیامده و یا نقشه خاصی از منطقه مین کاری شده وجود ندارد و یا کل مسئله به فراموشی سپرده شده است.

مین‌های خنثی نشده‌ای که ۳۰ سال پس از پایان جنگ هنوز قربانی می‌گیرند!
هنوز در دشت‌ها و روستاها و برخی دیگر از مناطقی که روزگاری درگیر جنگ و در واقع جبهه جنگ بودند، زمین‌هایی هستند پر از مین‌های کاشته شده‌ای که فرصت خنثی شدن آن‌ها یا پیش نیامده و یا نقشه خاصی از منطقه مین کاری شده وجود ندارد و یا کل مسئله به فراموشی سپرده شده است. همین مسئله موجب شده که در طی این سال‌ها و با برگشتن مردم به شهر و روستای خود، برخی هنگام کشاورزی و یا چوپانی و گله‌داری، توسط این مین‌های پنهان شده در زیر خاک، مجروح یا کشته شوند.
 رئیس مرکز مین‌زدایی کشور درباره شهرهای آلوده به مین می‌گوید: «نیروهای دولت سابق عراق در طول ۸ سال جنگ تحمیلی به‌ویژه در سال‌های پایانی جنگ که مجبور به عقب‌نشینی به سوی مرزهای خود شده بودند، بخش‌هایی از خاک کشورمان را به‌طور گسترده مین‌گذاری کردند. مین‌های کاشته شده از لحاظ تنوع و گستره آلودگی، گوناگون و از نظر محدوده جغرافیایی وسعت قابل توجهی را دربرگرفته است که شامل ۵استان آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه و خوزستان می‌شود. براساس اسناد معتبر، میزان مین‌های کاشته شده در اراضی آلوده از ۲۰میلیون نیز بیشتر است.»
 در واقع اغلب استان‎هايي كه به نحوي درگير سيل و زلزله هستند متاسفانه در برخی موارد وقوع زلزله و سیلاب و شسته شدن خاك و رانش زمين، موجب می‌شود مین‌ها از دل خاک بیرون بزنند و کودکان و نوجوانانی که در دشت و صحرا به جوپانی می‌روند نادانسته، آن‌ها را دستکاری کرده و جان خود را از دست بدهند که هر از گاهی خبر دردناک چنین رخدادهایی به گوش‌مان می‌رسد و به یادآوری می‌کند که هنوز عوارض جنگ دامنگیرمان است و هنوز جنگ می‌تواند حتی پس از پایانش از ما قربانی بگیرد.
تازه‌ترین خبر جانگداز در این مورد قربانی‌شدن ‌نوجوان ۱۴ ساله‎ای است از  بر اثر انفجار مین در حوالی پادگان شهید فرجوانی، که مچ یک پایش را از دست داد.
مسئله نگران‎کننده این است که منطقه مورد نظر هم تردد فراوان دارد و هم‌پادگانی در آن منطقه قرار دارد؛ با وجود یک پادگان در آن‌منطقه، بدیهی به نظر می‌رسد که نیروهای حاضر در آن‎جا منطقه را شناسایی و حداقل برای حفظ جان خود و سربازان حاضر در پادگان مین‎های موجود را خنثی کنند. چرا كه انفجار تنها یک‌ مین نشان می‎دهد که آن ناحیه مین‎گذاری شده و اینک به پاکسازی نیاز دارد. امید می‎رود این مناطق که اغلب هم ‌مناطق محروم کشورهستند،‌مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گيرد.