تعمیر و نوسازی ناوگان دریایی؛ برنامه ۱۴۰۰ نفت خزر

مدیرعامل شرکت نفت خزر از برنامه‌ریزی گسترده برای تعمیر و نوسازی ناوگان دریایی این شرکت خبر داد و برنامه‌های تدوین‌شده را در دو بخش سکوی نیمه‌شناور ایران امیرکبیر و شناورهای کاسپین به تفکیک تشریح کرد.

مدیرعامل شرکت نفت خزر از برنامه‌ریزی گسترده برای تعمیر و نوسازی ناوگان دریایی این شرکت خبر داد و برنامه‌های تدوین‌شده را در دو بخش سکوی نیمه‌شناور ایران امیرکبیر و شناورهای کاسپین به تفکیک تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار شانا، علی اصولی برنامه‌های تدوین‌شده در این حوزه را در دو بخش سکوی نیمه‌شناور ایران امیرکبیر و شناورهای کاسپین به تفکیک توضیح داد و گفت: در بخش شناورهای کاسپین، پس از سه مرحله تجدید گواهینامه‌های مربوطه، درنتیجه آخرین بازرسی ویژه انجام‌شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و موسسه رده‌بندی، نفت خزر ملزم به انجام تعمیرات زیرآبی در مراکز تعمیراتی معتبر شده که با تدوین شرح خدمات و انجام فرآیند مناقصه و مشخص شدن پیمانکار داخلی مربوطه برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن آن در حال انجام است.
بر اساس این گزارش، ناوگان دریایی شرکت نفت خزر که از سال ۸۸ وارد مدار عملیاتی شده، شامل یک فروند سکوی نیمه‌شناور با نام ایران امیرکبیر و سه فروند شناور پشتیبانی کاسپین است که با توانمندی شرکت‌های داخلی با همکاری شرکت‌های خارجی طراحی و تحت کلاس موسسه رده‌بندی بین‌المللی DNV (عضو IACS) ساخته و عملیاتی شده‌ است. از زمان عملیاتی شدن ناوگان نفت خزر، بازرسی‌های سالانه توسط شرکت‌های مورد تأیید داخلی به‌طور منظم روی ناوگان این شرکت صورت پذیرفته و بازرسی‌های ویژه برای سکو و شناورها نیز تاکنون از طریق استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی به‌صورت زیرآبی انجام گرفته است.
وی افزود: درباره شناورهای کاسپین ۱ و ۲، بازرسی برای صدور گواهینامه تا اسفندماه سال ۹۶ با تجهیزات و روش‌های جایگزین بدون از آب‌گیری شناورها صورت گرفت و پس از آن و بر اساس الزام سازمان بنادر، تمدید گواهینامه‌های شناورها تنها با انجام تعمیرات زیرآبی بدنه و تجهیزات شناورها با از آب‌گیری آنها در یاردهای تعمیراتی امکان‌پذیر است.
  بدون تمدید گواهینامه‌ها، شناورها امکان انجام عملیات ندارند
مدیرعامل شرکت نفت خزر درباره ضرورت انجام این بازرسی‌ها گفت: بدون تمدید گواهینامه‌های شناورها، امکان عملیات شناورها در دریای خزر و پشتیبانی از سکوی ایران امیرکبیر وجود ندارد؛ در واقع وجود شناورهای کاسپین ۱ و ۲ برای هرگونه عملیات جابجایی و پشتیبانی سکو الزامی است و انجام هرگونه عملیاتی بدون این شناورها با مشکل روبه‌رو می‌شود.
بر اساس این گزارش، با توجه به قوانین دریایی که از سوی سازمان جهانی دریانوردی (IMO) و مؤسسات رده‌بندی ابلاغ می‌شود، شناورهای دریایی در بازه‌های زمانی تعریف‌شده باید بازرسی شوند، همچنین بازرسی ویژه برای تجدید گواهینامه‌های شناور انجام می‌پذیرد و این‌ کار ممکن است پس از تعمیرات اساسی بدنه زیرآبی در صورت نیاز (بنا به تشخیص سازمان رده‌بندی) انجام شود. این بازرسی‌ها در کنار بازرسی‌های سالانه شناورها انجام می‌شود و لازمه بازرسی‌های ویژه، بازرسی‌های سالانه برای تمدید گواهینامه‌های شناورهاست.
 تعمیرات اساسی تجهیزات سکوی ایران امیرکبیر
اصولی درباره وضع سکوی ایران امیرکبیر (از نظر کلاس) هم توضیح داد: در بخش سکوی نیمه‌شناور ایران امیرکبیر نیز در نتیجه بازرسی‌های ویژه موسسه رده‌بندی به‌صورت زیرآبی و بازرسی‌های انجام‌شده از سوی چند شرکت صاحبنام مستقل، نیاز به انجام برخی فعالیت‌ها مانند تعویض آندهای فداشونده و ارتقا و تعمیرات سیستم ضدخوردگی روی سازه سکو مشخص شد که این فعالیت‌ها داخل آب طراحی و انجام شده است. ماشین‌آلات و تجهیزات سکو هم مطابق توصیه‌های سازنده بر اساس ساعات کارکرد این تجهیزات در بخش‌های مختلف اعم از حفاری، زیر دریا، مولدهای اصلی، جرثقیل، کنترل، وینچ‌ها، بلیج و بالاست و سیستم خنک‌کاری آب دریا، ایمنی، فضای زیست، رنگ‌آمیزی و... تهیه شده و شرح خدمات و اسناد مناقصه با برگزاری مناقصات مجزا، از سال ۱۳۹۹ اجرایی شده و هم‌اکنون با جدیت در حال اجراست.