با وجود وعده‌ها وعيدها به كمپين نسيه معكوس بپيونديم!

سرمقاله

با ادامه‌دار بودن روند گسترش كرونا ويروس در كشور، بسياري از خرده كسب‌وكارها، كساد يا كلا تعطيل شده‌اند. اين ماجرا تنها منحصر به دستفروشان و يا مشاغلي كه مثلا با ساختمان‌سازي در ارتباط هستند، نمي‌شود.

با وجود وعده‌ها وعيدها به كمپين نسيه معكوس بپيونديم!

با ادامه‌دار بودن روند گسترش كرونا ويروس در كشور، بسياري از خرده كسب‌وكارها، كساد يا كلا تعطيل شده‌اند. اين ماجرا تنها منحصر به دستفروشان و يا مشاغلي كه مثلا با ساختمان‌سازي در ارتباط هستند، نمي‌شود.
شيوع آسان و واگيري شديد اين ويروس موجب شده مشاغلي مانند آرایشگري، مکانیکي، رستوران‌ها، ورزشگاه‌ها، سينماها، كتابفروشي‌ها، كافه‌ها، فروشگاه‌هاي خرد محله‌اي و نيز تورهاي گردشگري و... دچار اختلال در كسب‌وكارشان شوند. به اين ترتيب اين مشاغل و خدمات نيز در كنار برخي مشاغل ديگر دچار مشكلات اقتصادي فراواني شده‌اند، چرا كه بسياري از آنان حلقه‌هاي واسط شيوع بيماري هستند و اگر تعطيل شده‌اند، درآمد خود را از دست داده‌اند، در حالي‌كه ناچارند اجاره محل كار، اجازه منزل و نيز هزينه زندگي و اداره خانواده را به نحوي تامين كنند. البته كه دولت، تمهيداتي در اين زمينه انديشيده و قراراست مساعده‌ها و وام‌هاي مختلفي در اختيار افراد قرار بگيرد، قراراست اگر بانك‌ها همكاري كنند، تا چندماه اقساط وام‌ها عقب بيفتد، قراراست كارت‌هاي اعتباري خريد و سبدهاي معيشتي در اختيار افراد قرار گيرد، اما تا عملي شدن واقعي چنين وعده‌ها و تمهيداتي، اين افراد اكنون دچار اين مشكلات هستند و به سختي روزگار مي‌گذرانند.
در اين ميان برخي كارشناسان اقتصادي به كمك برخي افراد خير و متخصص در زمينه كسب‌وكارها و نسيه فروشي، كارزار و كمپيني به نام «نسيه معكوس» راه انداخته‌اند. در ادبیات اقتصادی نسیه مهلتی است که بعد از فروخته شدن کالا یا خدمات از ناحیه فروشندگان به مشتریان خوش‌حساب داده می‌شود تا هزینه کالا یا خدمات مصرف شده را پرداخت کنند؛ معامله نسیه موقعیتی است که معمولا کاسبان مایلند هرچه کمتر با آن مواجه شوند و انجام معاملات نقد را برآن ترجیح می‌دهند.
«نسيه معكوس» يك روش امتحان شده جهاني است و در اغلب كشورهاي توسعه يافته، و حتي در مواقع غيربحراني نيز مورد اجرا قرا گرفته و مي‌گيرد، براي مثال برخي بانك‌ها در كشورهاي اسكانديناوي، به مشتريان خود، حتي اگر حساب‌شان خالي باشد، اجازه مي‌دهند كه با كارت ATM از دستگاه خودپرداز پول برداشت كنند.
اينك با توجه به شرايط بحراني در كشور ما، كمپين «نسيه معكوس» به مردم و به ويژه اقشاري كه از توانايي مالي نسبي برخوردارند، فراخوان داده است تا با پيوستن به اين كمپين، از فروپاشي و ورشكستگي چنين مشاغلي جلوگيري كنند.
ساز‌وكار «‌‌نسيه معكوس» به اين شكل است كه در دوران بحراني از اين قبيل كه ما الان درگيرش هستيم، افراد مصرف كننده خدمات، قبل از دريافت خدمات، هزينه آن‌را مي‌پردازند و پس از عادي شدن اوضاع، خدمت مورد نظر خود را دريافت مي‌كنند.
   حالا دعوت شده‌اند تا این‌بارهم مانند همیشه به خرید خود از این کسب‌وکار‌هاي در معرض آسيب ادامه دهند، اما کالا و خدمات خریداری شده خود را بعد از فروکش کردن بحران کرونا دریافت نمایند.اين عمل، در واقع شكلي از پيش‌خريد كردن است، كه موجب مي‌شود بخشي از مردم به بخش ديگري كه اينك دچار مشكلاتي شده‌اند، كمك كنند و هواي همديگر را داشته باشند.
به عقیده ترتیب دهندگان این کارزار مردم اگر بخواهند می‌توانند مثل همیشه به خرید‌های عادی خود ادامه دهند، اما کالا و خدمات خود را بعدا دریافت کنند.