در تدارک انتخابات حواسمان به مردم هست؟!

چندی پیش بود که مرکز افکار سنجی صدا و سیما طی یک نظرسنجی در سراسر کشور اعلام کرد که طبق آمار بدست آمده ۵۱ درصد مردم در انتخابات شرکت نمی کنند. البته این آمار به تفسیر صدا وسیما تا روز انتخابات نیز متغیر خواهد بود و بر میزان شرکت کنندگان افزوده خواهد شد. اینکه چه خواهد شد را باید صبر کرد و در زمان سررسید موضوع به آن پرداخت. اما امروز باید آنچه که بدست آمده را مورد تحلیل قرار داد و تجربه نشان داده است که تحولات آینده با زیرساخت های گذشته رخ داده و ایجاد شده است.

در تدارک انتخابات حواسمان به مردم هست؟!

چندی پیش بود که مرکز افکار سنجی  صدا و سیما طی یک نظرسنجی در سراسر کشور اعلام کرد که طبق آمار بدست آمده 51 درصد مردم در انتخابات شرکت نمی کنند. البته این آمار به تفسیر صدا وسیما تا روز انتخابات نیز متغیر خواهد بود و بر میزان شرکت کنندگان افزوده خواهد شد. اینکه چه خواهد شد را باید صبر کرد و در زمان سررسید موضوع به آن پرداخت. اما امروز باید آنچه که بدست آمده را مورد تحلیل قرار داد و تجربه نشان داده است که تحولات آینده با زیرساخت های گذشته رخ داده و ایجاد شده است.
به همین منظور باید یک تلنگری به مسئولان و نهادهای تدارکاتچی انتخابات زد و توجه آنها را به سمت مردم چرخاند. اینکه تمرکز را بر روی نامزدهای انتخاباتی و گرم کردن بازار ثبت نام ها گذاشته ایم و با حضور نمایشی و خارج از عرف برخی ثبت نام کنندگان به دنبال تایید صلاحیت عملکرد خود در فیلترگذاری های جدید و عملکردهای سابق باشیم،قطعاً قافیه انتخابات ریاست جمهوری بدتر و تلخ تر از انتخابات مجلس بسته خواهد شد که در آن بی سابقه ترین میزان عدم مشارکت در دوران پس از انقلاب را شاهد بودیم.
اینکه امروز تمام توجهات را حواشی ثبت نام ها و ورود به بحث 
تائید صلاحیت های نامزدها شده ایم،بحثی حاشیه ای است که اصل موضوع را کمرنگ می کند. باید برگردیم به آمار 51 درصدی صداوسیما از عدم مشارکت مردم در انتخابات و آن را بهانه ای برای پاسخ به این سئوال کنیم که چه شده بیش از نیمی از مردم حاضر به مشارکت در انتخابات در یک نظر سنجی عمومی نشده اند؟!  
اگر تمام این نامزدها امروز تایید صلاحیت شوند و یا تمام آنها به جز تعدادی انگشت شمار برای کارزار انتخابات مورد تایید قرار بگیرند، وقتی میلی برای مشارکت نباشد چه ارزشی خواهد داشت که فردی با کمترین میزان مشارکت و با حداقل رای به مسئولیتی برسد که لازمه تحقق تمام برنامه های آن وافق و همراهی ملت است.
چه برسر مردم آمده است که حاضر شده اند با عدم حضورشان 
در انتخابات گلایه خود را به مسئولان و حکومت ابراز کنند. ملتی که به گفته تمامی شخصیت های عالی رتبه نظام،همواره با حضور و جان و مال خود از انقلاب و نظام دفاع کرده اند و در برابر سختی ها خون دادند و 
خون جگر خوردند تا حکومت مشروعیت و مقبولیت خود را در مجامع بین المللی به نمایش بگذارد و مانور قدرت دهد.
هیچ عداوت و کارشکنی درکار نیست بلکه مردم از نفس افتاده و 
خسته اند. درد معیشتشان یک طرف و مقصر جلوه دادن آنها از سوی برخی مسئولان در بروز مشکلات و سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت های اجرایی، دلشان را سوزانده است. طی یک دهه اخیر مردم فقط و فقط با امید نسبت به بهبود شرایط قدم برداشتند و هزینه های فراوانی را در این مسیر متقبل شدند و در ادوارمختلف انتخابات شرکت کردند تا وضعیت تکانی بخورد و آنها که شعارهای امید بخش دادند برسرکار بیایند و تحولی وعده اش را 
می دادند محقق کنند. 
اما چنین نشد و امروز درحالی که سخت ترین شرایط معیشتی در اقصی نقاط کشور گریبان مردم را گرفته است و کمرشان خم کرده، رقم 51 درصدی عدم مشارکت مردمی تعجب برانگیز نیست. اگر به دنبال تدارک انتخابات پورشور در کشور هستیم باید به جای پرداختن به حضور 
شخصیت ها و تایید صلاحیت آنها به جلب رضایت مردم در همین زمان باقی مانده بپردازیم و دل مردم را بدست آوریم. اینکه فلان شخص ثبت نام کرد یا فلان فرد ردصلاحیت شد شاید جذابیت خبری داشته باشد اما تاثیری برای کاهش آمارهای نگران کننده ندارد و باید فکری به حال آن کرد.