صنعت خودروسازی کشور به «مشکل» تبدیل شده است

فرقی نمی‌کند اوضاع اقتصادی کشور چگونه باشد؛ ارز گران یا ارزان شود، مردم توان خرید داشته باشند یا نداشته باشند، خودروسازی، مدام در حال گران و گران‌تر محصولات خود است. و این گرانی‌های پی درپی نه فقط توسط خودروسازان، که توسط شورای رقابت-رقابت با کدام صنعت خودروسازی دیگر؟!- اعمال و یا تصویب می‌شود.هم‌زمان با سیر صعودی قیمت خودرو در ایران هر بار خودروسازان، وعده ارتقای کیفیت را می‌دهند. وعده‌ای که براساس گزارش‌های سازمان بازرسی کیفیت خودرو، تاکنون محقق نشده است.


فرقی نمی‌کند اوضاع اقتصادی کشور چگونه باشد؛ ارز گران یا ارزان شود، مردم توان خرید داشته باشند یا نداشته باشند، خودروسازی، مدام در حال گران و گران‌تر محصولات خود است. و این گرانی‌های پی درپی نه فقط توسط خودروسازان، که توسط شورای رقابت-رقابت با کدام صنعت خودروسازی دیگر؟!- اعمال و یا تصویب می‌شود.هم‌زمان با سیر صعودی قیمت خودرو در ایران هر بار خودروسازان، وعده ارتقای کیفیت را می‌دهند. وعده‌ای که براساس گزارش‌های سازمان بازرسی کیفیت خودرو، تاکنون محقق نشده است.
از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد؛ خودروسازان و قطعه‌سازان؛ درحالی‌که هیچ‌کدام‌ از این دو بخش زیر بار این مسئله نمی‌روند. خودروسازها و قطعه‌سازان نه تنها به بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی توجه نمی‌کنند بلکه فقط به فکر راه‌های کسب درآمد خودشان یعنی افزایش قیمت‌ها هستند.آمار کشته شدن تصادفات ایران بیشتر از هر کشور دیگری است که بخشی از این اتفاقات ناگوار به ایمنی و کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی باز می‌گردد.نکته جالب توجه در رابطه با این گرانی دستوری؛ قیمت‌گذاری براساس تقسیم‌بندی خودروها به کم‌تیراژها و پرتیراژهاست!یعنی محصولاتی که قیمت حاشیه بازار آن‌ها در مقایسه با قیمت کارخانه بیشتر است و دلالان سود بیشتری از آن می‌برند، افزایش قیمت بیشتری از قیمت متوسط شورای رقابت داشته و خودرو‌هایی که حاشیه بازار پایین‌تری دارند با افزایش کمتری، قیمت‌گذاری شده‌اند! در واقع در این قیمت‌گذاری دستوری، تمرکز بیشتر روی «قیمت سوم» بازار خودرو بوده که دلالان تعیین کننده آن هستند!بنابر صورت‌های مالی خودروسازان، در ۶ ماه ابتدایی سال گذشته سایپا حدود ۲هزار میلیارد تومان و ایران‌خودرو ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان «زیان تولید» داشته‌اند. به گفته دست‌اندرکاران صنعت خودرو در کنار زیان تولید خودروسازان، در سال گذشته یک رانت ۱۰۰هزار میلیاردی به‌واسطه «اختلاف قیمت کارخانه و بازار» به جیب «واسطه‌ها» رفته است.
در حال حاضر یکی از چندین مشکل بزرگ خودروسازان
«تقاضای بازار» است؛ چالش مهم صنعت خودرو ایران در این شرایط گلوگاهی به نام «بازار» می‌باشد. حل مشکل تقاضا در بازار، هم به تصمیمات کلان دولت باز می‌گردد و هم به نحوه تصمیم‌گیری مدیران خودروسازان برای افزایش تولید و کاهش حداکثری قیمت‌ها. زیرا مشتریان اصلی بازار خودروهای با قیمت میانه، اقشار متوسط رو به پایین هستند و در چندسال گذشته، قدرت خرید آن‌ها با سقوطی باورنکردنی مواجه شده. این قدرت خرید باید به‌تدریج و به‌واسطه سیاست‌های دولت و خودروسازان به این قشر بازگردد.