آتش از بوستان‌هاي تهران چه مي‌خواهد؟

در هفته گذشته پارک‌جنگلي چيتگر، بوستان ولايت و نيز بوستاني در پاسداران دچار آتش‌سوزي شدند. اين آتش‌سوزي‌ها در ادامه سوختن جنگل‌هاي زاگرس اتفاق افتاد؛ برخي مسئولان علت اين آتش‌سوزي‌ها را منشاء انساني عنوان کرده‌اند و پرونده‌هايي در اين زمينه تشکيل شده است.

آتش از بوستان‌هاي تهران چه مي‌خواهد؟

  در هفته گذشته پارک‌جنگلي چيتگر، بوستان ولايت و نيز بوستاني در پاسداران دچار آتش‌سوزي شدند. اين آتش‌سوزي‌ها در ادامه سوختن جنگل‌هاي زاگرس اتفاق افتاد؛ برخي مسئولان علت اين آتش‌سوزي‌ها را منشاء انساني عنوان کرده‌اند و پرونده‌هايي در اين زمينه تشکيل شده است. به گفته رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر علت آتش‌سوزي چيتگر وجود مواد پلي‌اتيلن در بخش شمالي اين جنگل بوده که به‌صورت عمدي رخ داده است . در رابطه با آتش‌سوزي بوستان ولايت هم 3 نفر دستگير شده‌اند.گرچه به گفته اين عضو شورا چنين آتش‌سوزي‌هايي در ماه‌هاي خرداد تا اواخر مرداد و شهريور طبيعي است، اما تراکم و تعداد زياد و متوالي اين آتش‌سوزي‌ها در نقاط مختلف، حتي اگر طبيعي باشد هم نيازمند بررسي‌هاي ويژه است، تا روشن شود چه فرد يا افرادي به‌عنوان منشاء انساني مقصر بوده‌اند و چگونه مي‌توان اين عوامل را حذف کرد و جان جنگل‌ها و بوستان‌ها را نجات داد.حتي اگر اين آتش‌سوزي‌ها نتيجه بي‌مبالاتي شهروندان باشد، وسعت اين بوستان‌ها به اندازه جنگل‌هاي آتش‌گرفته زاگرس نيست که نتوان زود متوجه شد و نتوان آن‌ها را با سرعت مهار کرد.

    در اين روزگار که منابع طبيعي به شدت آسيب‌پذير شده‌اند، بايد قوانين بازدارنده تنبيهي ويژه‌اي براي چنين بي‌مبالاتي‌ها در نظر گرفت و البته در کنار اين قوانين بر تعداد و ميزان افراد محيط‌بان و تجهيزات لازم افزود. چرا که اين عضو شورا به مسئله قابل تامل دخالت بدخواهان هم اشاره کرده که درپي ايجاد تشويش يا ايجاد ناامني و آشوب هستند. دقيقا به همين علت جنگل‌ها، بوستان‌ها و مراتع و به طورکلي محيط زيست کشور نيازمند رديف بودجه‌اي ويژه براي تامين نيروهاي گشتي و تجهيزات و امکانات به روز است و بايد بر تعداد گشت‌ها براي کنترل بيشتر محيط زيست و افرادي که دنبال خرابکاري و آسيب زدن به اموال عمومي هستند، افزوده شود.