یک گرانی دیگر با فاصله اندک برای لبنیات!

درست یک ماه از خبر گرانی ۵۰ درصدی لبنیات می‌گذرد؛ اول خرداد ۱۴۰۰ بود که لبنیات ناگهانی ۵۰ درصد گران شد. همان زمان سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت که:«دامداران درخواست افزایش قیمت شیرخام از ۴۵۰۰ تومان به ۶۵۰۰ تومان را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده‌اند.» همان زمان هم اعلام شد که این گرانی در حالی اتفاق می‌افتد که قرار بود در سال ۱۴۰۰، کالایی از کالاهای سبد معیشتی مردم گران نشود. اما در مدت سه ماهی از سال ۱۴۰۰ می‌گذرد، در کنار افزایش قیمت انواع کالاها مانند روغن، گوشت سفید و قرمز و وشوینده‌ها، حالا و برای دومین‌بار با افزایش قیمت لبنیات، یا به‌طور دقیق‌تر افزایش قیمت ۴۰ درصدی شیرخام مواجه می‌شویم؛ طبعا با افزایش قیمت شیر، قیمت دیگر فرآورده‌های لبنی نیز افزایش خواهد یافت و یا در بهترین حالت، اگر افزایش قیمت هم نداشته باشند، با کاهش وزن مواجه خواهند شد که فرق چندانی با افزایش قیمت ندارد.

 


درست یک ماه از خبر گرانی 50 درصدی لبنیات می‌گذرد؛ اول خرداد 1400 بود که لبنیات ناگهانی 50 درصد گران شد. همان زمان سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت که:«دامداران درخواست افزایش قیمت شیرخام از ۴۵۰۰ تومان به ۶۵۰۰ تومان را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده‌اند.»  همان زمان هم اعلام شد که این گرانی در حالی اتفاق می‌افتد که قرار بود در سال 1400، کالایی از کالاهای سبد معیشتی مردم گران نشود. اما در مدت سه ماهی از سال 1400 می‌گذرد، در کنار افزایش قیمت انواع کالاها مانند روغن، گوشت سفید و قرمز و وشوینده‌ها، حالا و برای دومین‌بار با افزایش قیمت لبنیات، یا به‌طور دقیق‌تر افزایش قیمت 40 درصدی شیرخام مواجه می‌شویم؛ طبعا با افزایش قیمت شیر، قیمت دیگر فرآورده‌های لبنی نیز افزایش خواهد یافت و یا در بهترین حالت، اگر افزایش قیمت هم نداشته باشند، با کاهش وزن مواجه خواهند شد که فرق چندانی با افزایش قیمت ندارد.
اما نکته مهم این است که دقیقا در صنعت دامداری و توليدات لبنی کشور، وضعیت ازچه قرار است؟  معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی می‌گوید کمبود «نهاده‌های دامی» از جمله کنجاله سویا، جو و ذرت علت افزایش ۵۵ درصدی قیمت شیرخام بوده است:«دامداران مجبورند بقیه نیاز غذایی دام‌های‌شان را از نهاده‌های جایگزین در بازار و با قیمت‌های بالاتر تامین کنند و بر این اساس، قیمت شیرخام در درب دامداری، از4500 تومان به 6400 تومان افزایش یافته است.»البته به این مورد باید خشکسالی و قاچاق دام را نیز افزود؛ خشکسالی که موجب شده برخی دامداران، یا دام‌های خود را به‌صورت قاچاق از کشور خارج کنند و یا حتی برخی دامداران، دام‌های باردار خود را به قصابی‌ها بسپارند، چون ازعهده تهیه نهاده‌های دامی برنمی‌آیند. بنابراین  کمبود نهاده‌های دامی و خشکسالی دست به دست هم داده و صنعت دامداری و لبنی کشور را دچار مشکلات فراوانی کرده که در نهایت هزینه آن‌را باید مردم بپردازند؛ گران بخرند یا دیگر نخرند و لبنیات را نیز از سفره خود حذف کنند.