آشتي طب كلاسيك و طب سنتي؛ اتفاق خوش پساكرونايي!

يك نكته از هزاران

با شيوع گسترده كرونا در كشور و نبود اطلاعات كافي نسبت به اين ويروس و عملكردش، نبود دانش كافي در مورد نحوه درمان اين بيماري و نبود بسياري آگاهي‌هاي ديگر در اوايل پاندمي جهاني كوويد۱۹، طبعا علاوه بر كادر درماني كلاسيك و رسمي كشورها، برخي افرادي كه در زمينه طب سنتي دستي بر آتش داشتند هم وارد ميدان شدند تا راهكارهايي در اين زمينه ارائه بدهند. هرچند نيت اغلب اين افراد خير بود، اما استفاده از درمان‌هاي گياهي تائيد و چندان تجربه نشده، موجب شد برخي از افرادي كه به چنين درمان‌هاي سنتي اعتماد كردند، دچار مشكلات بيشتري شوند. در حالي‌كه در طب كلاسيك، تمام رفتارهاي درماني با دقت و با تكيه بر آزمايش و با احتياط پيش مي‌رود و در اين زمينه از تجهيزات درماني مختلف-مهندسي پزشكي- نيز استفاده مي‌شود. اما طب سنتي، با تكيه بر گياه‌دارويي و تجربياتي كه فقط در كتاب‌هاي قديمي درج شده، وارد ميدان درمان افراد مبتلا به كوويد۱۹ شدند. ميداني كه در آن نه تجربه‌هاي پيشيني در موارد مشابه وجود داشت و نه الزام‌هاي قانوني براي مواقعي كه براي فرد مشكل پيش مي‌آمد.

 

 

    با شيوع گسترده كرونا در كشور و نبود اطلاعات كافي نسبت به اين ويروس و عملكردش، نبود دانش كافي در مورد نحوه درمان اين بيماري و نبود بسياري آگاهي‌هاي ديگر در اوايل پاندمي جهاني كوويد19، طبعا علاوه بر كادر درماني كلاسيك و رسمي كشورها، برخي افرادي كه در زمينه طب سنتي دستي بر آتش داشتند هم وارد ميدان شدند تا راهكارهايي در اين زمينه ارائه بدهند. هرچند نيت اغلب اين افراد خير بود، اما استفاده از درمان‌هاي گياهي تائيد و چندان تجربه نشده، موجب شد برخي از افرادي كه به چنين درمان‌هاي سنتي اعتماد كردند، دچار مشكلات بيشتري شوند. در حالي‌كه در طب كلاسيك، تمام رفتارهاي درماني با دقت و با تكيه بر آزمايش و با احتياط پيش مي‌رود و در اين زمينه از تجهيزات درماني مختلف-مهندسي پزشكي- نيز استفاده مي‌شود. اما طب سنتي، با تكيه بر گياه‌دارويي و تجربياتي كه فقط در كتاب‌هاي قديمي درج شده، وارد ميدان درمان افراد مبتلا به كوويد19 شدند. ميداني كه در آن نه تجربه‌هاي پيشيني در موارد مشابه وجود داشت و نه الزام‌هاي قانوني براي مواقعي كه براي فرد مشكل پيش مي‌آمد.

    چنين شد كه در روند درمان كوويد19، بين طب كلاسيك-دانشگاهي و مدرن- و طب سنتي مشاجراتي صورت گرفت.

    شايد به همين دليل باشد كه اينك معاونت آموزشي وزارت بهداشت اعلام كرده است كه دانشجويان پزشكي، دندان‌پزشكي و داروسازي و حتي چشم پزشكي، ملزم به گذراندن دوره‌هاي طب سنتي هم هستند.

    وقتي يك دانشجوي پزشكي كه در حال گذرندان دوره‌هاي پزشكي كلاسيك و آشنايي با آناتومي بدن انسان و ويژگي‌هاي آن است و بايد اثرات هر اقدام دارويي و يا جراحي را بر بدن انسان قبل از اقدام به درمان بياموزد و مورد بررسي قرار دهد و موارد حساسيت‌هاي فردي و مشكلات و سوابق بيماري ديگر فرد را بداند، طبعا بهتر و موثرتر مي‌تواند در مورد درمان به روش كلاسيك يا درمان به روش سنتي را درپيش بگيرد و در نهايت به‌صورتي كاملا قانوني مسئول تصميمي است كه مي‌گيرد و بايد در مقابل پي‌آمدهاي احتملا ناگوار تصميم خود پاسخگو باشد؛ در حالي‌كه اين مسئله در مورد افرادي كه بدون دانش لازم در مورد آناتومي بدن انسان وسوابق ديگر بيماري‌هاي فرد، اقدام به درمان گياهي و سنتي با استفاده از تجربه‌هاي گذشتگان مي‌كند، چنين مسئوليت‌پذيري را ندارند و طبعا در برابر قانون نيز پاسخگو نيستند چون به مرجعي قانوني مانند دانشگاه متصل نمي‌باشد.

    به نظر مي‌رسد دوران پساكرونايي با موجب تغييرات خاصي در نحوه فكر افراد جامعه، دانش‌ورزي، درمان و ... خواهد شد.