ایرانیان با وجود کرونا، هنوز هم در ترکیه ملک می‌خرند!

يك نكته از هزاران

در دوران پیشاکرونا، ایران هم در کنار کشورهایی چون عراق، روسیه، افغانستان و فلسطین، از خریداران عمده ملک در دو شهر استامبول و آنکارای ترکیه بودند. خرید ملکی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار یا بیشتر، موجب می شود که فرد بتواند تابعیت کشور ترکیه را به دست آورد. این تابعیت از آن جا ارزش دارد که چنین افرادی جدای از این که شهروند ترکیه محسوب می شوند و از مزایای این شهروندی سود می برند، می توانند از این طریق با سفارت های کشورهای مختلفی که به هر دلیلی در ایران سفارت ندارند ارتباط برقرار کرده و زمینه های مهاجرت را برای خود آسان‌تر کنند.

ایرانیان با وجود کرونا، هنوز هم در ترکیه  ملک می‌خرند!

در دوران پیشاکرونا، ایران هم در کنار کشورهایی چون عراق، روسیه، افغانستان و فلسطین، از خریداران عمده ملک در دو شهر استامبول و آنکارای ترکیه بودند. خرید ملکی به ارزش 250 هزار دلار یا بیشتر، موجب می شود که فرد بتواند تابعیت کشور ترکیه را به دست آورد. این تابعیت از آن جا ارزش دارد که چنین افرادی جدای از این که شهروند ترکیه محسوب می شوند و از مزایای این شهروندی سود می برند، می توانند از این طریق با سفارت های کشورهای مختلفی که به هر دلیلی در ایران سفارت ندارند ارتباط برقرار کرده و زمینه های مهاجرت را برای خود آسان‌تر کنند.
در واقع یکی از مهم ترین دلایل ایرانیان برای خرید ملک در ترکیه، جدای از مزایای دیگرش، همین امکان مهاجرت با پاسپورت کشور ترکیه است؛ چرا که برخی کشورها، با پاسپورت ایران میانه چندان خوبی ندارند. این ها بماند برای مجال و مقالی دیگر.
اما کرونا موجب شده است بر خلاف کشور ما، در ترکیه ، نرخ مسکن پائین بیاید و همین ارزان تر شدن مسکن، باعث شده ایرانی ها همچنان پای کار بایستند و اکنون در رتبه اول خریداران ملک در ترکیه قرار دارند. در واقع اینک با شرایط رکود بازار مسکن، و پائین آمدن سطح قیمت آن، یک فرصت طلایی برای خریداران ملک در ترکیه فراهم شده و ایرانیان کماکان به خرید خانه در شهرهای ترکیه ادامه می دهند.
این که فردی تصمیمی بگیرد با پول خود چه کار بکند، به خودش مربوط است؛ اما خروج این همه سرمایه از کشور به دنبال آن خروج نیروی انسانی و ژن های حقیقی خوب، کشور صدمات جبران ناپذیری را در طولانی مدت متحمل خواهد شد. شاید به هر نحوی بتوان پول و سرمایه را جبران کرد؛ اما نمی توان جای افراد توانا از نظر ذهنی، مهارتی و نیروی بدنی را نایدیده گرفت. کشور ما به آسانی و تحت هر شرایطی در حال از دست دادن ثروت و نیروهای مفید خود است؛ معضلی که تحت هر شرایطی باید یکی از مسئله های مهم دولت برای حل کردن باشد؛ حتی در زمانه کروناویروس.