قرص برنج را از چرخه توليد خارج كنيد!

حالا چه بعضي‌ها خوش‌شان بيايد چه نيايد، بايد متوجه و آگاه باشيم كه با توجه به فشارهاي مختلف اقتصادي و اجتماعي، ميزان خودكشي در كشور افزايش يافته است چون تحمل هر انساني با انسان ديگر و تعداد مشكلات هر فردي با فرد ديگر فرق مي‌كند و هرچند انسان با وجود تمام مشكلات بايد بتواند تاب بياورد و ادامه دهد، اما برخي‌ها نمي‌توانند و اين نشان مي‌دهد كه جامعه ما با توجه مشكلات بسيارش تا چه حد به حضور مستمر و تعداد بيشتر مشاوران رواني نيازمند است.

قرص برنج را از چرخه توليد خارج كنيد!


حالا چه بعضي‌ها خوش‌شان بيايد چه نيايد، بايد متوجه و آگاه باشيم كه با توجه به فشارهاي مختلف اقتصادي و اجتماعي، ميزان خودكشي در كشور افزايش يافته است چون تحمل هر انساني با انسان ديگر و تعداد مشكلات هر فردي با فرد ديگر فرق مي‌كند و هرچند انسان با وجود تمام مشكلات بايد بتواند تاب بياورد و ادامه دهد، اما برخي‌ها نمي‌توانند و اين نشان مي‌دهد كه جامعه ما با توجه مشكلات بسيارش تا چه حد به حضور مستمر و تعداد بيشتر مشاوران رواني نيازمند است. اما البته به گفته برخي از همين خودكشي كنندگاني كه نجات مي‌يابند، مگر حرف زدن با كسي حتي يك كارشناس رواني، مشكلي از بي‌شمار مشكلات زندگي آنان را حل مي‌كند؟ اما به هرحال در چنين شرايطي حرف زدن بهتر از سكوت كردن و به قول معروف ريختن در خود است؛ بيرون‌ريزي گاهي، از بار فشارها كم مي‌كند. سر بر دوش يك همدل مشفق گذاشتن و گريستن گاهي آدم را سبك مي‌كند. اما متاسفانه ويزيت و حق مشاوره‌ها و روان‌كاو‌ها و روان‌پزشكان، آن‌قدر زياد است و پروسه چنين درماني آن‌قدر طولاني است كه معمولا افراد درگير، از پس آن برنمي‌آيند، هم‌چنان كه از پس ديگر هزينه‌هاي زندگي خود برنمي‌آيند.  
بر اساس آمار تازه سازمان پزشکی قانونی کل ایران، فقط در سال گذشته،  ۹۱۹ نفر بر اثر مسمومیت-بگوئيم خودكشي- با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.
بر اساس این گزارش در سال گذشته از کل تلفات مسمومیت با قرص برنج ۵۸۶ نفر مرد و ۳۳۳ نفر زن بودند. تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت با قرص برنج در سال ۱۳۹۷، ۵۱۵ و تعداد زنان ۳۱۰ نفر بود.
در این مدت استان‌های تهران با ۲۲۰، مازندران با ۱۲۲ و گیلان با ۸۵ فوتی، بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را داشته‌اند.
حالا پرسش اين است كه اين افراد قرص برنج را از كجا تهيه مي‌كنند؟ آن‌هم در حالي‌كه هيچ داروخانه و عطاري نه آن‌را عرضه مي‌كند و نه اجازه عرضه دارند و آن‌هايي كه ميزان زيادي برنج نگه مي‌دارند، مدت‌هاست به جاي قرص برنج از گل ختمي استفاده مي‌كنند!
طبعا دسترسي به قرص برنج در بازار آزاد آن‌قدر راحت است كه اين افراد مي‌توانند آن‌را تهيه كنند. اما چرا بايد اصلا قرص برنجي توليد شود و چرا توليد اين ماده‌اي كه حتي خريد‌وفروش رسمي‌اش هم ممنوع است، قطع نمي‌شود؟
خودكشي با قرص برنج به گفته اغلب پزشكان در بخش اورژانس، بدترين و دردناك‌ترين روش خودكشي است و معمولا نجات بيمار ميسر نمي‌شود. آن‌هم در حالي‌كه فردي كه قرص برنج مصرف كرده تا آخرين نفس هم درد مي‌كشد و هم هوشيار است و التماس مي‌كند كه نجاتش دهند!
‏اما ما به‌عنوان يك مشاهده‌گر بايد بدانيم كه در برخورد با فردي كه قرص برنج مصرف كرده چه بايد بكنيم؟اگر به چنين فردي برخورديد، لطفا تحت هيچ شرايطي به او آب نخورانيد به جاي آب سعي كنيد به او روغن زيتون، پارافين، روغن نارگيل بخورانيد. او را وادار به استفراغ نكنيد. اگر در حال رساندن او به بيمارستان هستيد در اين ميان اگر توانستيد سريعا به او يك ويال بي‌كربنات سديم بخورانيد، چون اين ماده اسيد معده را تا حدودي رقيق مي‌كند و ممكن است جان فرد را نجات دهد.