میز خبر

۰

دلیل لغو پرواز ایران-ایتالیا مشخص شد
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دلیل لغو پرواز ایران به ایتالیا برای بازگرداندن دانشجویان اعلام کرد و گفت: رایزنی‌ها برای برقراری مجدد این پروازها ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، در حالی که قرار بود  پروازی از تهران به مقصد رم توسط شرکت هواپیمایی هما برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی انجام شود، این پرواز لغو شد.
رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره به ایسنا اظهار کرد: وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری این است که هماهنگی‌های لازم برای بازگرداندن مسافران ایرانی از کشورهای مختلف را در شرایط کنونی انجام داده و مجوزش را بگیرد اما به شرطی که اقدامات پیشگیرانه تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود.
وی ادامه داد: بروز هرگونه اشکال و ایرادی که باعث اجرا نشدن پروتکل‌های اعلام شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شود، پرواز انجام نخواهد شد و دلیل ابطال این پرواز نیز همین مساله بوده است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: پیگیری و رایزنی‌های سازمان هواپیمایی کشوری از طریق سفارت ایران در ایتالیا در حال انجام است تا این پرواز انجام شود.
به گزارش ایسنا، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در آخرین اطلاعیه خود عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای توسط برخی از مسافران و لزوم اجرای دستورات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را علت باطل شدن پرواز رم به تهران  اعلام کرد.
همچنین در این اطلاعیه آمده است که مطالبی که در فضای مجازی مبنی بر درخواست کشور ایتالیا برای برقراری پرواز رایگان توسط این کشور و بازگرداندن هموطنان ایرانی با صدور مجوز پرواز سازمان هواپیمایی ایتالیا مشروط به انجام پرواز رایگان توسط هما منتشر شده، به هیچ وجه صحت ندارد، چرا که انجام چنین پروازهایی که در مسیر رفت بدون مسافر انجام می‌شود برای این ایرلاین به هیچ عنوان صرفه اقتصادی نداشته و صرفا برای کمک به هموطنان و عمل به مسئولیت اجتماعی صورت می‌گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد:
ثبت‌نام سیم‌کارت‌های رایگان باید آنلاین شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنس به انتشار تصاویر صف‌های طولانی و ازدحام مردم برای دریافت سیم‌کارت‌های رایگان، از اپراتورها خواست فرآیند ثبت‌نام را به‌صورت آنلاین انجام داده و سیم‌کارت‌ها را با پست ارسال کنند.
به گزارش ایسنا،  در فضای مجازی تصاویری از صف‌های مردم بدون رعایت فاصله مناسب جلوی دفاتر خدمات دولتی برای گرفتن سیم‌کارت منتشر شده است؛ سرپرست خانوار برای ارسال پیامک جهت ثبت‌نام وام یک میلون تومانی باید سیم‌کارتی به نام خود داشته باشد. از این رو اپراتورها اقدام به اهدای سیم‌کارت رایگان به سرپرست خانوارهای مشمول دریافت وام یک میلیون تومانی کردند.
البته اعلام شد افراد برای دریافت این سیم‌کارت‌ها باید با مراجعه به فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز، ‌ سیم‌کارت اعتباری رایگان
دریافت کنند. اما محمدجواد آذری جهرمی بعد از انتشار تصاویر صف‌های دریافت سیم‌کارت رایگان اپراتورها در شرایط کرونایی، با انتشار متنی خطاب به اپراتورها به این وضعیت واکنش نشان داد.
آذری جهرمی در توییتر نوشت: مردم نباید برای تهیه سیم‌کارت رایگان در این شرایط کرونا در دفاتر ارتباطی، صف بکشند. همین الان باید این فرآیند متوقف شود. از مردم آنلاین ثبت‌نام کنید و با پست سیم‌کارت را به منازل آنها برسانید. خدمت‌رسانی به مردم باید با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت باشد.

از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شد؛
تخصیص ارزدولتی به خریدهای اعتباری

مصوبه ستاد تنظیم بازار برای رفع مشکلات ترخیص ۴ میلیون تن کالای اساسی موجود در بنادر ابلاغ شد.
به گزارش مهر به نقل از گمرک ایران، مصوبه ستاد تنظیم بازار برای رفع مشکلات ترخیص ۴ میلیون تن کالای اساسی موجود در بنادر ابلاغ شد.
در این مصوبه آمده است با توجه به دستور ریاست محترم جمهوری در خصوص تعجیل در ترخیص چهار میلیون تن کالای اساسی موجود در بنادر (مشمول ارز ۴۲۰۰ تومان) و لزوم هماهنگی دستگاه‌های مرتبط از جمله بانک مرکزی، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عملی شدن این موضوع  تصمیمات ذیل در این خصوص اتخاذ شد:
۱. مقرر گردید تخصیص ارز ذرت‌های رسوبی در گمرک جمهوری اسلامی توسط بانک مرکزی مطابق نامه تاریخ بیست و سوم فروردین ماه که توسط قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تایید و ارسال شده است بدون فوت وقت و با کمترین بروکراسی اداری اقدام گردد.
۲. گمرک مکلف است، تایید کد تخصیص ارز را به معنی در صف تامین تلقی و تمام محموله‌های ذرت رسوبی که کد تخصیص سیستمی دریافت نمودند را ترخیص نماید.
۳. کلیه صاحبان محموله‌های ذرت رسوبی در بنادر که کد تخصیص دریافت نموده اند، مکلف اند حداکثر ظرف دو هفته نسبت به ترخیص محموله‌های ذرت از گمرکات کشور و توزیع در چارچوب مصوبات ابلاغی اقدام نمایند بدیهی است در صورت عدم اقدام موثر از سوی دارندگان محموله های ذرت برای ترخیص کالا اقدام قانونی با هماهنگی دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار توسط دستگاه های مسئول انجام خواهد شد.
۴. با توجه به اعلام آمادگی بانک مرکزی مقرر شد بانک مذکور نسبت به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی مشمول به صورت خرید اعتباری اقدام و برای تامین ارز آن حداکثر شش ماه از زمان تخصیص ارزهای در دسترس قابل انتقال اقدام نماید.

ممنوعیت تردد در مرز جمهوری آذربایجان و ایران تمدید شد
ممنوعیت تردد در مرز جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران تا چهارم ماه می (۱۵اردیبهشت) تمدید شد.
به گزارش ایلنا و به نقل از گمرک ایران، با تصمیم ستاد ویژه مبارزه با کرونا کشور آذربایجان، مبنی بر تمدید دو هفته‌ای مدت قرنطینه در این کشور، ممنوعیت تردد در مرزهای جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران نیز تا چهارم ماه می (۱۵ اردیبهشت) تمدید شد.
گفتنی است؛ تردد کامیون و بار و ترانزیت کالا از گذرگاه‌های مرزی آستارا و بیله سوار به سرزمین اصلی (به صورت ترانشیپمنت) و جمهوری خودمختار نخجوان به مقصد آذربایجان و اوراسیا کماکان ادامه دارد.
پایانه ریلی آستارا هم فعالیت‌های خود را همزمان با تکمیل زیرساخت‌ها، گسترش داده و هیچ خللی در صادرات و واردات کالا از این طریق آذربایجان وجود ندارد.