اپراتورهاي ماهي‌گير و ماجراي سيم‌كارت سرپرست خانواده!

یادداشت

داستان دقيقا از آن‌جايي شروع شد كه براي پرداخت وام يك ميليوني بسيار پرحاشيه، قرارشد سرپرست خانواده از شماره تلفن همراه خودش كدملي‌اش را به سامانه پيامك كند.

اپراتورهاي ماهي‌گير و ماجراي سيم‌كارت سرپرست خانواده!

داستان دقيقا از آن‌جايي شروع شد كه براي پرداخت وام يك ميليوني بسيار پرحاشيه، قرارشد سرپرست خانواده از شماره تلفن همراه خودش كدملي‌اش را به سامانه پيامك كند. و خوب البته برخي از سرپرستان خانواده، نه گوشي تلفن همراه دارند و لاجرم نه سيم‌كارتي و برخي هم سيم‌كارتي به نام خود نداشتند. بنابراين اعلام شد كه اين افراد بايد حتما سيم‌كارتي به نام خود تهيه كنند و همين تصميم كارشناسي و آينده پژوهي نشده، موجب ازدحام مردم در پيشخوان‌هاي فروش سيم‌كارت شد؛ آن‌هم در شرايطي كه هنور درگير كرونا هستيم و بايد فاصله‌گذاري‌هاي مختلف و استفاده از ماسك و ... رعايت شود. اما آن‌چه در عمل اتفاق افتاد، وراي تصور بود. تعداد زيادي از مردم براي دريافت سيم‌كارت صف بستند بي آن‌كه هيچ‌كدام از پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كنند. چرا كه فكر مي‌كردند اگر سريع اقدام نكنند، طرفي از وام يك ميليوني دولت نخواهند برد! و البته كه اپراتورها هم انصافا كم نگذاشتند و سيم‌كارت‌ها را فروختند!
همين ماجرا موجب عصبانيت وزير جوان ارتباطات شد؛ قرار بر اين نبود كه اولا سيم كارتي فروخته شود، و قرارهم نبود اپراتورها با اين عجله مردم را به كوچه و خيابان بكشند. ولي به هرحال مردم تنگاتنگ هم صف بستند و احتمال شيوع بيماري را گسترش دادند، آن‌هم در حالي كه قرار بود سيم‌كارت رايگان اهدا شود. متاسفانه در طول مدتي كه كشور درگير كوويد19 است، اپراتورهای تلفن همراه  همكاري چنداني با مسئولان و دولت و مردم نكرده‌اند و همچنان در حال گران‌تر كردن بسته‌هاي اينترنتي هستند و در عين حال فرصت وام يك ميليوني را نيز غنيمت شمرده و به این بهانه مردم را به دفاتر پيشخوان كشاندند.
تا اين‌كه در نهايت به دستور وزير ارتباطات قرار شد، مردم در خانه بمانند و كدملي سرپرست خانواده، به سامانه‌اي پيامك شود و سيم‌كارت به وسيله پست، تحويل داده شود؛ روشي كه طبعا در كنار دستور فرستادن كدملي بايد از پيش انديشيده مي‌شد؛ و نه زماني كه مسئولان با ازدحام مردم مواجه شدند. اين هم يكي از درس‌هاي كرونايي است؛ وقتي تصميمي مي‌گيريد، لطفا ابتدا تبعات آن را هم بسنجيد!
اينك در حالي‌كه برخي از مردم، هم به خيابان آمده‌اند و هم صف بسته‌اند و هم سيم‌كارت را نقدا خريداري كرده‌اند، احتمالا ويروس را هم دريافت كرده‌اند، اعلام شده كه با توجه به ضرورت حفظ سلامت شهروندان، متقاضیان دریافت سیم‌کارت، فقط از طریق فروشگاه اینترنتی همراه اول به نشانی shop.mci.ir، نسبت به ثبت‌نام سیم‌کارت اعتباری رایگان خود اقدام و از مراجعه حضوری به دفاتر فروش پرهیز کنند. شرکت پست هم، سیم‌کارت‌های ثبت نام شده در اسرع وقت تحویل خواهد شد.
اين‌گونه ناهماهنگي‌ها بين تصميم گيرندگان كشور، علاوه بر زيان‌ها و خسارت‌هاي مالي كه هم براي جامعه و هر براي مردم دارد، موجب اشاعه بيشتر بيماري در بين آنان شده و سلامت آنان را به خطر مي‌اندازد. خوب است، خيلي خوب است كه مسئولان مختلف از اين يك مورد هم كه شده، درس عبرت بگيرند و در تصميم‌گيري‌ها، اولا يك بازه زماني مناسب را در نظر بگيرند تا مردم دچار استرس و اضطراب جا ماندن نشوند و اين بازه زماني را بسيار شفاف به مردم تفهيم كنند و دوم اين‌كه در مورد نحوه اجراي تصميم به صورت بهداشتي و ايمن، از پيش بينديشند و راهكارهايي را از پيش در نظر بگيرند.