مدیرکل استاندارد یزد: آزمون بیش از۴۰۰ باسکول وسایل نقلیه چرخدار جاده ای

مدیرکل استاندارد یزد: آزمون بیش از۴۰۰ باسکول وسایل نقلیه چرخدار جاده ای


يزد-اکبر خیرخواه
مدیرکل استاندارد استان یزد گفت:از ابتدای امسال تاکنون
424 باسکول وسایل نقلیه چرخدار جاده ای (ثابت هم کف) در سطح استان یزد، مورد بازرسی وآزمون قرارگرفته است.
محمدرضا زارع بنادکوکی افزود:از مجموع آزمون‏های انجام شده برروی باسکول ها، 369مورد قابل قبول و مابقی مردود بوده اند، که این آمار
تا حدودی معادل مدت مشابه پارسال می‏باشد.
این مسئول که به اتفاق کارشناسان اداره اندازه شناسی استاندارد استان یزد، ناوگان اوزان سنگین (آزمایشگاه سیار)را همراهی می‏کرد به خبرنگار اداره روابط عمومی و اطلاع‏رسانی گفت:این آمارحاکی از آن است که ، حدود 90 درصد از باسکول‏های ثابت هم کف استان یزد از وضعیت بسیار خوبی برخوردار هستند.
وی ادامه  داد:صاحبان موارد مردودی، پس از گرفتن تذکر و اخطار نسبت به رفع نقایص باسکول‏های خود، اقدام‏های لازم را انجام می‏دهند که به دنبال آن، آزمایشگاه سیار نسبت به آزمون مجدد باسکول‎ها اقدام می‏کند.
مدیرکل استاندارد استان یزد گفت:درخصوص باسکول‏های وسایل نقلیه چرخ‎دار جاده ای، براساس استاندارد ملی 10274 چهار نوع آزمون اولیه، پس از تعمیر، سنواتی و صحت عملکرد که مورد آخر عموماً به درخواست دارنده باسکول و به منظور اطمینان از صحت توزین وسیله سنجش انجام می‎شود.
زارع بنادکوکی در خصوص آزمون دوره ای تصریح کرد:طبق ماده 15 از ضوابط اجرایی و مقررات اوزان و مقیاس‎ها و وسایل سنجش ، آزمایش دوره ای در هر سال یک بار در سراسر کشور انجام می‎گیرد ولی در بعضی از موارد نسبت به وضعیت وسایل سنجش ممکن است در هر دوسال یکبار و یا با فاصله بیشتری طبق نظر مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران هم انجام شود.
مدیرکل استاندارد استان یزد در پایان گفت:از 46آزمون اولیه
 انجام شده بر روی باسکول‏های وسایل نقلیه چرخدار جاده ای استان 7مردودی،از 203 آزمون پس از تعمیرات 6 مردودی، از142 آزمون سنواتی 40 مردودی و از33 آزمون صحت عملکرد تنها 2 مورد مردودی داشته‏ایم که با توجه به این آمار کمترین مردودی مربوط به آزمون صحت عملکرد می‏باشد.