مبارزه با فساد بدون ملاحظه و تعدي و فقط بر مدار حق، عدل و قانون

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ارتباط تصويري با مسئولان قضايي تأکيد کردند:

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ارتباط تصويري با رئيس و مسئولان عالي قضايي و همچنين رؤساي کل دادگستريهاي سراسر کشور با ابراز خرسندي از اقدامات انجام شده در يک سال اخير، بر لزوم استمرار حرکت تحولي در قوه قضائيه به صورت متوازن و با محوريت مردمي بودن قوه تأکيد کردند و گفتند: مبارزه با فساد که در اين دوره به اوج خود رسيده است بايد بدون اغماض و بر اساس حق و عدل و قانون و همچنين بدون تعدي و ظلم به افراد بيگناه با قدرت ادامه يابد.

مبارزه با فساد بدون ملاحظه و تعدي و فقط بر مدار حق، عدل و قانون

     رهبر معظم انقلاب اسلامي در ارتباط تصويري با رئيس و مسئولان عالي قضايي و همچنين رؤساي کل دادگستريهاي سراسر کشور با ابراز خرسندي از اقدامات انجام شده در يک سال اخير، بر لزوم استمرار حرکت تحولي در قوه قضائيه به صورت متوازن و با محوريت مردمي بودن قوه تأکيد کردند و گفتند: مبارزه با فساد که در اين دوره به اوج خود رسيده است بايد بدون اغماض و بر اساس حق و عدل و قانون و همچنين بدون تعدي و ظلم به افراد بيگناه با قدرت ادامه يابد.

    به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري ، حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين با تأکيد بر اينکه ماجراي کرونا تمام نشده و همچنان ادامه دارد، همه مردم و مسئولان را به جدي گرفتن رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي و جلوگيري از شيوع مجدد ويروس کرونا فراخواندند.

    رهبر انقلاب اسلامي با گرامي‌داشت ياد شهيد مظلوم آيت‌الله بهشتي، شهيد قدوسي، شهيد لاجوردي و ديگر شهيدان دستگاه قضا، «تدوين نسخه ارتقا يافته و پيشرفته‌تر سند تحول قضايي» را با استفاده از انديشمندان حوزه و دانشگاه و تجربيات درون قوه‌اي کاري با ارزش خواندند و افزودند: در زمان‌هاي لازم از اجراي اين سند و برنامه‌هاي مترتب بر آن به مردم گزارش دهيد که اين کار در اميدواري مردم به دستگاه قضا قطعاً تأثيرگذار است.

    ايشان تحول را ضرورتي مستمر، مديريت‌شده و توأم با دريافت‌هاي جديد و ابتکارات تازه خواندند و افزودند: اين کار بايد بر اصول و مباني اسلامي و ديني مبتني باشد و گرنه تحول بدون مبنا، به تذبذب و هرج و مرج منجر مي‌شود.

    حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ايجاد تحول را در عمل بسيار دشوار خواندند وگفتند: البته برخي مقاومت‌ها نه از روي سوء نيت بلکه از سر ناتواني و يا نداشتن حال و حوصله تغييرات بنيادين است. البته مخالفت‌هاي کساني که از وضع موجود منتفع هستند و کارشکني‌ها و فضاسازي‌هاي شبکه در هم تنيده مفسدان و مجريان نيز ايجاد تحول را سخت‌تر مي‌کند.

    حضرت آيت‎الله خامنه‌اي تلاش‌هاي بي‌وقفه دشمنان براي «خنثي کردن هر حرکت اصلاحي و تحولي در نظام» را از طريق جوسازي رسانه‌اي و ايجاد وسوسه و بدبيني در افکار عمومي از ديگر دشواري‌هاي ايجاد تحول خواندند و تأکيد کردند: تنها راه مؤثر براي مقابله با همه عوامل و عناصر ضد تحول، «منفعل نشدن، استقامت، توکل بر خدا و ادامه شجاعانه مسير تحول» است.

    رهبر انقلاب در بخش ديگري از سخنانشان با اشاره به وظايف مهم و بسيار گسترده قوه قضائيه در قانون اساسي، پيگيري و اجراي متوازن همه اين وظايف را ضروري برشمردند.

    ايشان در همين زمينه موضوع «احياي حقوق عامه» را مهم خواندند و با ابراز خرسندي از فعاليت‌هاي اخير قوه در اين زمينه، گفتند: اگر دادستاني‌ها احساس کردند حقوق عامه در حال تضييع است بايد وارد کار شوند و از حق مردم دفاع کنند.

    حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به يکي ديگر از وظايف اساسي دستگاه قضا در قانون اساسي يعني «پيشگيري از وقوع جرم» افزودند: اگر بسترهاي شکل‌گيري و وقوع جرم به درستي شناخته شود، پيشگيري علمي از وقوع جرم و در نتيجه کاهش فراوان هزينه‌هاي مقابله با جرم محقق خواهد شد که اين کار نيازمند همراهي همه قوا به خصوص قوه مجريه است.

    رهبر انقلاب گفتند: در مسائل گوناگون از جمله پيشگيري از وقوع جرم و تعاريف حقوق عامه، دانشِ صرفاً قضايي مشکل‌گشا نيست و بايد از نخبگان حوزه و دانشگاه‌ در علوم مختلف کمک گرفت.

    ايشان با ابراز خرسندي از مشخص شدن برخي مصاديق حقوق عامه از جمله محيط زيست و نيز واگذاري‌هاي غيردقيق بنگاه‌هاي توليدي گفتند: اگر مراکز توليدي به اشخاص ناصالح يا ناتوان واگذار شود، توليد کشور ضربه مي‌خورد بنابراين، اين مصاديق جزو حقوق عامه است.

    رهبر انقلاب تعميم تحول‌خواهي از مسئولان دستگاه قضا به بدنه و همه کارکنان دستگاه را ضروري خواندند و افزودند: «مردمي بودن» از ديگر ضروريات ايجاد تحول است.

    حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نگاه از بالا به مردم را غيرقابل قبول دانستند و گفتند: همه ما مسئولان نظام جزو مردميم و خيلي از مردم از ما بالاتر هستند، بنابراين همه بايد خود را در عمل خدمتگزار مردم بدانيم.

    «دسترسي آسان مردم به دستگاه قضا»، «تلاش براي ارتقاي آگاهي و اطلاعات قضايي مردم»، «حضور مستمر و مواجهه مستقيم با مردم» و «بهره‌گيري از کمک و اطلاعات مردمي در مسائلي نظير مبارزه با فساد» از ديگر تأکيدات رهبر انقلاب به مسئولان قضايي بود.

    ايشان بيان گزارش زباني و آماري به مردم را لازم اما ناکافي دانستند و با اشاره به ضرورت بهره‌گيري از هنر و ظرفيت‌هاي رسانه‌اي در ارائه گزارش فعاليت‌ها گفتند: متأسفانه با غفلت برخي مسئولان مربوط در عرصه نظارت بر فيلم‌ها، شاهد نمايش فيلم‌هايي هستيم که اساس و مباني قضايي جمهوري اسلامي را زير سؤال مي‌برند.

    رهبر انقلاب افزودند: غربي‌ها بر خلاف واقعيت، در فيلم‌هاي سينمايي‌، دادگاه‌هاي خود را عرصه عدالت محض نشان مي‌دهند ولي ما حتي در ارائه واقعيات کشور از ظرفيت‌هاي هنري و رسانه‌اي بهره نمي‌گيريم و گاهي بر عکس نشان مي‌دهيم.

    ايشان با اشاره به سخنان رئيس جمهور آمريکا درباره 10 سال حبس براي کساني که نمادهاي برده‌داري و نژادپرستي را به پايين بکشند و يا جدا کردن فرزندان مهاجران از والدينشان گفتند: البته از اين بي‌قانوني‌ها در غالب فيلم‌هاي غربي خبري نيست.

    رهبر انقلاب اسلامي در ادامه نکاتي را درخصوص مبارزه با فساد بيان کردند.

    حضرت آيت الله خامنه اي با بيان اينکه مبارزه با فساد از دوره قبل در قوه قضاييه آغاز شده بود و اکنون به اوج خود رسيده است، گفتند: مردم از مبارزه بدون ملاحظه و بدون اغماض با مفسد اميدوار مي شوند زيرا فساد مالي و اقتصادي همچون ويروس کرونا، بسيار خطرناک و به‌شدت واگيردار و مُسري است.

    ايشان افزودند: تنها تفاوت ويروس کرونا با ويروس فساد اين است که ويروس کرونا با شستشوي دست برطرف مي شود اما تنها راه مقابله با ويروس فساد، قطع دست مفسد است.

    رهبر انقلاب اسلامي، وظيفه قوه قضاييه را برخورد متوازن با همه اَشکال و ابعاد فساد برشمردند و در عين حال تأکيد کردند: بايد مبارزه با فساد، در درجه اول در داخل قوه و به صورت جدي و کارشناسي انجام شود، زيرا تبعات و ضربه فساد در داخل قوه قضاييه بسيار سنگين خواهد بود.

    حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر لزوم نگاه کارشناسي براي شناخت بسترهاي فسادزا و مقابله با آن، افزودند: ملاک در مبارزه با فساد بايد فقط حق، عدل و قانون باشد و هيچ ملاحظه ديگري در کار نباشد.

    ايشان گفتند: البته همانطور که در برخورد با فساد نبايد اغماض وجود داشته باشد اما افراد بي‌گناه هم نبايد مورد تعدي قرار گيرند و رسيدگي‌ها بايد کاملاً بر اساس قانون و عدالت و بدون جوگيري انجام شود.

    حضرت آيت الله خامنه اي با گلايه از اهانت و ظلم به برخي بزرگان پاکدست قبلي قوه قضائيه در جريان قضاوتها و اظهارنظرهايي که در خصوص دادگاه اخير شده افزودند: خطاب من در اين موضوع مردم و جوانان مؤمن است که مراقب باشند تعدي نکنند و به افراد معاند که به دنبال گرفتن انتقام از مواضع انقلابي و محکم قاطع فلان شخصيت هستند، کاري ندارم.

    ايشان تأکيد کردند: حرکت مبارزه با فساد که اکنون در قوه قضاييه به‌خوبي مشاهده مي‌شود و خود را نشان داده است، از دوره آقاي آملي لاريجاني آغاز شد و ايشان هم در داخل و هم در بيرون از قوه شروع کننده آن بودند و اينها نبايد از نظر دور باشد.

    رهبر انقلاب اسلامي يکي از اقدامات خوب قوه قضاييه در مبارزه با فساد را «حمايت از توليد و جلوگيري از تعطيلي واحدهاي توليدي» دانستند و گفتند: در شرايط کنوني که مردم از لحاظ معيشت دچار سختي هستند، هر دستگاهي که بتواند به اقتصاد کشور کمک کند، بايد اين کار را انجام دهد و اين اقدام قوه قضاييه در واقع کمک به اقتصاد کشور است.

    حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به ابلاغيه اخير رئيس قوه قضاييه مبني بر اينکه برخي بانکها حق مصادره و تعطيلي واحدهاي توليدي را ندارند، خاطرنشان کردند: اين کار، بسيار درست و قابل تعميم در مورد کساني است که با خريد واحدهاي توليدي و اخراج کارگران و فروش تجهيزات، کاربري اين واحدها را تغيير مي دهند زيرا اينگونه اقدامات، ضربه به اقتصاد کشور است.

    ايشان يکي از نکات مهم در زمينه مبارزه با فساد را «نظارتها و گزارش هاي مردمي» خواندند و افزودند: بايد براي اين موضوع زيرساخت‌هاي حقوقي در قوه قضاييه فراهم شود تا امنيت مادي و معنوي گزارشگر حفظ شود و آمر به‌معروف و ناهي از منکر دلگرم باشد که دستگاه قضايي پشتيبان او است، و در مقابل زمينه تهمت زني نيز فراهم نشود.

    رهبر انقلاب اسلامي در بخش پاياني سخنانشان به يک موضوع غيرقضايي اما مهم يعني مسئله کرونا نيز اشاره کردند و با انتقاد از برخي افراد که مسئله کرونا را تمام‌شده مي‌دانند، گفتند: در اثر فداکاري دستگاهها و کادرهاي درماني و بهداشتي و همچنين مجاهدت داوطلبانه گروههاي مردمي و همکاري عموم مردم، ايران به‌عنوان يک کشور موفق در دنيا معرفي شد اما اين مربوط به ابتداي کار بود و اکنون متأسفانه آن حرکت و مجاهدت از جانب بعضي مردم و مسئولان سست شده است.

    حضرت آيت الله خامنه‌اي با تشکر از خدمات طاقت‌فرساي کادرهاي درماني، شيوع بيماري را موجب خسته شدن اين زحمتکشان دانستند و افزودند: اينکه گفته مي‌شود بايد کاري کرد که مشکلات اقتصادي از ناحيه کرونا بوجود نيايد، حرف درستي است اما در صورت بي‌توجهي و شيوع گسترده بيماري، مشکلات اقتصادي هم بيشتر خواهد شد.

    ايشان با تأکيد بر لزوم مراقبت از کشور در همه جهات از جمله در مقابل دشمني‌هاي آمريکاي خبيث و انگليس خبيث و همچنين در مواجهه با اقدامات دولتهاي اروپايي، خاطرنشان کردند: اگر ما به وظايف خود عمل کنيم به توفيق الهي آنها در هر کاري سرشان به سنگ خورده و نمي‌توانند مقاصدشان را عملي کنند و نتيجه فشار به قول خودشان حداکثري براي به زانودرآوردن مردم، نشستن مشت ملت ايران بر سينه آنها و به عقب راندن‌شان خواهد بود.

    حضرت آيت الله خامنه‌اي در پايان از زحمات همه مسئولان، قضات و کارکنان قوه قضائيه در سراسر کشور و همچنين از خانواده‌هاي آنان تشکر کردند.