اهميت نقش قوه قضائيه در تعالي کشور و ملت

سرمقاله

روزگذشته رهبرمعظم انقلاب به صورت تصويري با مقامات و مسئولان عالي قوه قضائيه ديدار کردند و نکات مختلفي را در راستاي بهبود وضعيت و اجراي عدالت در اين قوه و به طور کلي در کشور مورد تاکيد قرار دادند.

اهميت نقش قوه قضائيه در تعالي کشور و ملت

    روزگذشته رهبرمعظم انقلاب به صورت تصويري با مقامات و مسئولان عالي قوه قضائيه ديدار کردند و نکات مختلفي را در راستاي بهبود وضعيت و اجراي عدالت در اين قوه و به طور کلي در کشور مورد تاکيد قرار دادند.

    پرداختن به موضوعاتي همچون «تحول در سيستم قضايي»، «اولويت مبارزه با فساد»، «احياي حقوق عامه»، «پيشگيري از وقوع جرم»،«دسترسي آسان مردم به دستگاه قضا»، «تلاش براي ارتقاي آگاهي و اطلاعات قضايي مردم»، «حضور مستمر و مواجهه مستقيم با مردم» و «بهره‌گيري از کمک و اطلاعات مردمي در مسائلي نظير مبارزه با فساد» از ديگر تأکيدات رهبر انقلاب به مسئولان قضايي بود.

    اشاره به هريک از اين موضوعات از سوي رهبري، به سبب آفت هايي مرتبطي است که در سطح جامعه وجود دارد. اما پرداختن به همه آنها در اين بحث ميسر نيست و درميان اين مباحث به « ضرورت تلاش براي حقوق عامه» مي پردازيم. چرا که اين گزاره به طور مستقيم و غيرمستقيم ديگر عناوين را درون خود گنجانده است.

    امروز جامعه ما خود را دچار يک بي عدالتي رواني مي بيند که دلايل مختلفي را مي توان براي آن ذکر کرد. بخشي از اين احساس بي عدالتي ناشي از نبود يک تعادل و تساوي در بهره گيري از منابع ملي کشور است. امروز برخي از مردم در برابر عملکرد مسئولان و خانواده هايشان موضع گيري قهري دارند و معتقدند عدالت در بهره مندي از امکانات اجتماعي بين آنها رعايت نشده است.

    همچنين گفتار و کردار مسئولان در حوزه هاي مختلف به ويژه مسائل اقتصادي و معيشتي، مردم را دچار سرخوردگي و احساس بي عدالتي کرده است. اين که وضعيت کشور به لحاظ اقتصادي در تنگنا قرار گرفته امري پذيرفته است، اما اين احساس بي عدالتي براي جامعه مربوط به چند سال اخير نيست و ريشه در انحرافاتي دارد که طي دوره هاي مختلف ايجاد شده و عدم جلوگيري از آنها بر عمق آن افزوده است.

    مسلماً «تلاش براي حقوق عامه» در برگيرنده مبارزه با فساد نيز هست. چرا که مردم هنوز طعم واقعي عدالت در برخورد با مفاسد حکومتي و مسئولان رسمي را نچشيده اند. اگر چه طي يک سال اخير تحولات خوبي در عرصه مبارزه با فساد صورت گرفته اما هنوز فاصله فراواني با نقطه اعتمادسازي وجود دارد.

    «تلاش براي حقوق عامه»، يعني ايجاد فضايي در قوه قضائيه که مردم اين قوه را به سنگر و پناهگاهي امن براي خود بدانند. مردم خواستار عدالت اجتماعي در زندگي عادي خود هستند و چيزي بيش از اين توقع ندارند، اما مي بينيم که امروز در وجوه مختلف زندگي اجتماعي آنها نابرابري ها و بي عدالتي هاي مختلف موجب سرخوردگي و بعضاً بي اعتمادي آنها به عملکرد مسئولان در قواي مختلف گرديده است.

    اين اعتماد را تا حد زيادي قوه قضائيه مي تواند بازآوري کند. به عبارتي قوه قضا به عنوان "ميزان عدالت" مي تواند جلوي بسياري از بي عدالتي ها در قواي ديگر را بگيرد و زمينه ساز اعتمادسازي و تقويت نگاه حمايتي مردم به کليت نظام گردد.

    hamidasgari2020@yahoo.com